Supportforum

diagnostisk kod 50 - defekt ecu-minne

depperson@gmail.comdepperson@gmail.com Inlägg: 4Verified User

Hej. Tidigare har jag haft en hel del kämpar för att få en blixt på min ECU. Jag tror att jag har blinkat ECU tre gånger framgångsrikt. Den första blixten tog väldigt lång tid, efterföljande blixtar var väldigt snabba, det verkar normalt baserat på forumet och "snabb skrivfunktion". Jag kör för närvarande den obegränsade filen och mitt ECU-artikelnummer är -21-varianten och använder sele på cykelsidan. Igår hade jag problem med "Sd__15" och många koder, antagligen på grund av blinkningen, jag är inte säker. Jag rensade dem med hjälp av självdiagnosmenyn på instrumentbrädan och sedan startade cykeln och sprang okej. Jag cyklade igår kväll men idag startar inte cykeln. På strecket står "Sd__50" och självdiagnostik visade kod 50. Servicemanualen säger att detta är "defekt ecu-minne". Jag rensade koden, cykeln vägrade att starta om och koden kom tillbaka. Jag undrar om du har några förslag? Är det möjligt eller nödvändigt att tvinga en "fullständig skrivning"?

kommentarer

  • depperson@gmail.comdepperson@gmail.com Inlägg: 4Verified User

    När jag skrev ovanstående inlägg var jag i full panikläge. Cykeln skulle inte starta. Min datorupplevelse berättade för mig att ett minnesfel inte borde orsakas av något utanför ECU men jag skulle försöka vad som helst för att fixa min cykel. Jag nämnde att cykla igår kväll men kunde inte nämna att det var svårt att starta. Jag var tvungen att hålla startmotorn en extra sekund eller så för att få motorn att starta. Det här kändes konstigt men jag tillskrev det A-läget som standard. Det visar sig att detta var en ledtråd att något var fel men jag förstod inte det förrän idag. Motorn ska starta samma i STD-, A- eller B-läge, och obegränsad bör starta samma som lager eftersom jag inte bytte någon kartläggning eller bränsle. Jag dubbelkontrollerade min hårdvaruinstallation. Spänningarna checkade ut och bränslepumpen startade och tappade inte som den skulle eftersom jag hoppade på de olika stiften på min 6-poliga cykelsidekontakt. Jag kollade strecket igen, nu finns det inga koder och cykeln börjar helt bra. Jag rensade inte ens det! Jag kan inte förklara varför det plötsligt var bra. Kanske jigglade jag något under sätet medan jag utförde hårdvarutestet? Bör en lös tråd utanför ECU kunna utlösa detta fel? Jag gjorde en massa motorstopp / start och nyckel av / på startar och det verkar bra. Jag cyklade och fick det varmt, lät det sitta och bli kallt, börjar fortfarande bra.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, ja det här kan mycket väl vara från en lös kabel i din ECU-kontakt. Vanligtvis ser vi människor installera cykelsidesele och slå andra OEM-stift löst utan att inse det. Stiftet kommer fortfarande att vara i kontakten men det sitter inte längre så ingen kontakt med styrenheten görs. Jag skulle göra en dubbelkontroll av alla dina ECU-stift och markplatser på cykeln. Tack, Jason A.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.