Supportforum

När börjar "Closed Loop" egentligen? Och byte av bränslekarta

ndwolfy@gmail.comndwolfy@gmail.com Inlägg: 11Verified User

Så jag vet att när "ECO"-lampan tänds på instrumentbrädan så betyder det faktiskt inte så mycket för att det går in i en sluten låt eller något. Men det lämnade mig med frågan om när den slutna låten börjar? Och om det överhuvudtaget finns en karta så slocknar den eller gör den bara vad de flesta fordon gör och satsar på stökiometrisk . Vilket leder mig till min andra fråga, när växlar den mellan TPS-bränslekartan och MAP-bränslekartan?

kommentarer

  • chrisgardellchrisgardell Inlägg: 48Staff User

    1) ECO-indikator betyder egentligen ingenting förutom att du är i en region av en TPS vs RPM-karta som läser "1" istället för "0"... det är egentligen bara en gimmick. 2) Stock O2-feedback har på liknande sätt många räckviddskartor som säkerställer att temperatur, TPS, grenrörstryck och ibland hastighet är inom ett giltigt område för O2-feedback. (nyare cyklar tenderar att använda det mer och med högre vinster) 3) Generellt under 20% gasreglage använder du en blandning av TPS- och MAP-bränsletabellresultat. Om du är närmare stängd gas kommer du att vara mer partisk mot MAP-resultatet eller om du är närmare ~20% kommer du att använda ett resultat som är mer partiskt mot TPS-resultatet. detta behövs eftersom säg 5% gaspådrag betyder något helt annat om du säger att du går uppför eller nedför backen.

  • ndwolfy@gmail.comndwolfy@gmail.com Inlägg: 11Verified User

    Ahhh okej det är faktiskt ganska användbart! ser ut som att jag har försökt justera MAP-bränslekartan helt fel! Jag har i princip bara justerat det med tanke på att det tar över mer när det är på tomgång och i crusing när det bara är delvis sant. Tack! Skulle du kunna utveckla den andra delen av ditt svar eftersom jag fortfarande inte riktigt förstår det? Jag vet med MT-07 och XSR700 att O2-sensorn inte gör mycket. Och faktiskt har jag haft den helt frånkopplad under några åk en gång och inte ens haft en motorlampa för den. Och det är därför jag ställer frågan om när sluten slinga slår in, om det ens faktiskt händer för den här cykeln eftersom den inte har några problem med att den inte är där. På samma sätt säger jag att jag skulle ersätta den med en bredbandssensor så att jag kan köra mina egna AFR-avläsningar och dataloggar. Skulle det ens göra något?

Logga in eller registrera dig för att kommentera.