Supportforum

Hur stänger man av Check Engine Light?

bbh1231@gmail.combbh1231@gmail.com Inlägg: 4Verified User
redigerad January 2022 i XSR 900

Hej, jag har en 2016 Yamaha XSR900 med ett blinkande kit på cykelsidan och motorlampan har tänts, men cykeln går bra. Jag har provat att koppla in en OBD2-läsare via en adapterkabel till den 4-poliga Yamaha diagnostikkontakten. OBD2-läsaren startar men kan inte avgöra hur den ska kommunicera med ECU:n och fortsätter att prova olika protokoll. Jag provade detta både med en Innova 5210-skanner och en OBDLink MX+ Bluetooth-adapter. Båda slås på, men kan inte kommunicera med ECU:n och fortsätter att försöka cykla genom olika protokoll. Först trodde jag att jag kanske hade en defekt kabel, men jag provade skannern och Yamaha 4-stift till OBD2 adapterkabel i min andra helt lager 2016 Yamaha XSR900 och ingen av skannern har problem med att kommunicera med ECU. Ska den ursprungliga 4-poliga Yamaha diagnostikkontakten fungera? Behöver jag ansluta till den 6-poliga (endast 4 anslutna) FTECU-kontakten på något sätt istället? Snälla hjälp och råd om hur du fixar!

kommentarer

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, Ditt skannerverktyg borde fortfarande fungera, du kan prova att ladda om din ECU och sedan ansluta igen. Men det är inte nödvändigt eftersom du kan göra diagnostik genom cykelselen. Använd diagnostikfunktionen i programvaran för att ansluta till cykeln och se vad som kan slänga en kod. Tack, Jason A.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.