Supportforum

Aktiva inställningar

drz440@live.co.ukdrz440@live.co.uk Inlägg: 51Verified User
redigerad October 2022 i R1

Hej Så jag försöker få activetune-inställningen på min 2017 R1 att reagera långsammare. Det verkar som att när jag väl har en anständig baskarta, om jag lämnar activetune aktiverad försöker den göra justeringar för snabbt/konstant. Detta verkar skapa lite inkonsekvens i hur cykeln reagerar på/av gasreglaget, gissar jag genom att byta bränsle direkt och konstant. Jag tittar på aktiveringsgränserna (ms) och försöker ta reda på vad som ska ändras och till vilket värde, för att sakta ner uppdateringshastigheten/hastigheten med vilken systemet gör justeringar. Eller skulle sammansättningsgraden vara tabellen att titta på? Jag gillar att låta den vara aktiverad eftersom jag kan känna skillnaden i hur cykeln går när vädret förändras, men jag skulle vilja att den aktiva melodin gör ändringarna gradvis, för att försöka få lite konsistens i hur cykeln går, vilket värdesätter etc. ska jag titta på? Tack på förhand.

kommentarer

  • kgsiani@gmail.comkgsiani@gmail.com Inlägg: 25Verified User

    Jag förstår, utifrån vad jag fick höra om FT ECU-support via telefon, att du kör som du skulle cykla ett tag, sedan utan att stänga av din cykel, ansluter du datorn och USB-kontakten till ECU:n. Öppna Tuning Suite och klicka på DEVICE och sedan på ACTIVE TUNE. När ActiveTune-fönstret öppnas klicka på LÄS. Om du ser ett gäng ändringar (som standard gör ActiveTune ändringar från -10 till +20, ändringarna visas i antal och färg) klicka sedan på SPARA för att spara ändringarna permanent i ECU. En förändring av högt värde kommer att vara ett högre tal och färgen röd fyrkant på grafen, en låg värdeförändring kommer att visas som ett negativt tal och grön fyrkant på grafen. Detta innebär att ActiveTune inte sparar ändringar och kommer att börja från vad som någonsin sparats senast. Efter att ha gjort detta ett par gånger (av ridning och avläsning av ändringar och sparat om det är många ändringar). Genom att spara de första ActiveTune-ändringarna i ECU:n gör du det så att nästa tur gör ECU:n färre ändringar. Vid det här laget kommer du att gå in i ActiveTune-inställningarna och ändra 5 skärmar så att ändringarna bara är från -5 till +5 istället för -10 till +20. Och jag tror att det är vad du vill ha när det gäller "Jag skulle vilja att den aktiva melodin gör ändringarna gradvis". Om du inte kan hitta den kommer jag att titta igenom min och lägga upp en bild på var de fem skärmarna finns.

  • mike@ftecu.commike@ftecu.com Inlägg: 178Staff User

    Om du vill skicka din karta till mig ska jag ta en titt på dina inställningar. Active tune bör alltid försöka förbättra bränslepåfyllningen. Dessutom, hur gammal är din O2-sensor?

  • ruchentydoran@hotmail.comruchentydoran@hotmail.com Inlägg: 7Verified User

    finns det ett sätt som någon kan hjälpa mig så att jag kan aktivera den aktiva automatiska inställningen?

  • todd@ftecu.comtodd@ftecu.com Inlägg: 102Staff User

    Alla cyklar har inte Active tune-funktionen. Vilken cykel har du?

Logga in eller registrera dig för att kommentera.