Supportforum

Att kopiera / klistra in tabellvärden gör att värden förändras

jeff_cjeff_c Inlägg: 13Verified User
  • Steg för att reproducera: öppna en kartfil (jag har en FZ09 så jag använde en av dem)
  • kopiera värden från en tabell till en annan genom att öppna källtabellen, markera celler som ska kopieras (kan vara allt eller en delmängd), öppna sedan upp destinationstabell och klistra in (jag använder ETV-tabeller, så till exempel B-karta # 1 till B-karta # 2)
  • Jämför källtabellen med destinationstabellen, några av de kopierade värdena har inte kopierats korrekt (för FZ09 ETV-tabeller, vanligtvis. 14 nedre)
  • Problemet ser ut att vara vid klistra, inte kopiera. Kopiering av celler och sedan klistra till Notepad eller Excel visar att värden kopieras till Urklipp korrekt. De kopierade värdena som ändras inträffar när du klistrar in i en tabell i FTECU-programvaran. Jag vet att detta inte var ett problem tidigare, eftersom det har varit hur jag alltid har kopierat tabellvärden runt och inte haft några problem tidigare. Obs! Kopiering / klistra in hela tabeller genom att högerklicka på tabellerna i den vänstra rutan och göra 'kopiera / klistra in' fungerar korrekt, det är bara när du kopierar / klistrar in markerade celler som orsakar problem. Snälla undersöka detta, tack!

kommentarer

  • jeff_cjeff_c Inlägg: 13Verified User
    redigerad July 2020

    Det ser ut som helt enkelt att markera celler och göra en kopia får till och med värden i källtabellen att ändras! Exempel: säger att du har tabellerna 1, 2 och 3 som du har jämfört och att de alla är identiska. Öppna tabell 1, markera celler (gör allt för bästa effekt), gör en 'kopia', öppna sedan tabell 2 och klistra in cellerna. Om du arbetar korrekt ska alla tabeller fortfarande vara identiska. Men faktiskt, vad som händer är att vissa celler i tabellerna 1 och 2 har förändrats, och inte ens på samma sätt! Endast tabell 3 har inte ändrats. Genom att jämföra på alla tre visar de nu alla annorlunda.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, problemet var reproducerbart i min slut. Kommer att undersöka varför och fixa det. Tack för att du meddelade oss. Tack, Jason A.

  • reyna.wygant@gmail.comreyna.wygant@gmail.com Inlägg: 4Verified User

    Jason, jag märkte det här problemet också när jag försökte överföra mina gas-, bränsle- och tändningskartor till en annan RT-fil. Har detta åtgärdats på något sätt?

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Reyna, Det har att göra med att bakgrundsformeln förskjuter de ursprungliga värdena när du kopierar och klistrar in de specifika cellerna och skalningen som tillåts på själva numret. För OP var deras värden lägre med 0,14 vilket är något du aldrig skulle kunna känna skillnad i. Jag är inte säker på om skillnaden är densamma för dig eller inte. Om du ställer in något av siffrorna manuellt bör de hålla fast om inte en skalningsgräns eller avrundningsgräns nås. Tack, Jason A.

  • jeff_cjeff_c Inlägg: 13Verified User
    redigerad November 2021

    @reyna.wygant@gmail.com Problemet pågår fortfarande, men för mig påverkade det bara specifika kolumner i ETV-tabellerna. Jag gick runt det genom att se till att varje gång jag klickade på en cell i dessa kolumner, var jag tvungen att skriva om värdet jag ville ha, eftersom att helt enkelt välja någon av dessa celler skulle få värdet att ändras. Och var tvungen att se till att jag inte tryckte på Enter, eftersom det skulle släppa valrutan ner till nästa rad i samma kolumn, vilket skulle få det värdet att ändras och kräva att jag skulle ange det önskade värdet igen. Om du bara vill kopiera en tabell till en annan, kopiera/klistra in hela tabellen från listan på vänster sida gör det utan att ändra värdena. Värdena ändras bara när du öppnar tabellen och markerar celler. @jason@ftecu.com Det är sant att .14 inte är så mycket, men i de nedre kolumnerna i ETV-tabellen där värdena är små till att börja med kan .14 vara en betydande andel av förändringen. Men egentligen är det mer principen för saken - att helt enkelt välja celler bör inte få värden att ändras. Det är bara ett dumt irriterande fel. Jag menar, tänk om detta hände med dina Excel-kalkylblad LOL

  • travisray@cox.nettravisray@cox.net Inlägg: 2Verified User

    Jag tycker att den här buggen verkligen borde ses över. Det finns en potential för kumulativ effekt, utan användarkunskap. Titta på videon som visar vad jag menar. Att helt enkelt välja ett block med celler nere i den lilla delen av gasspjällets öppningsvärden, stänga fönstret och sedan göra det igen kan ändra värden. Inget tryck på ctrl-c / ctrl-v, bara att välja. Det förstör i huvudsak data. Jag undrade varför mina värderingar var överallt när jag försökte få fram en snäpp gas. https://youtu.be/mwPfunaVWoU

Logga in eller registrera dig för att kommentera.