Supportforum

FTECU Obegränsad karta gör cykeln svår att starta

cfpratt4@gmail.comcfpratt4@gmail.com Inlägg: 5Verified User

Hej, jag blinkade min 2016 XSR900 till den officiella FTECU obegränsad karta och den har några konstigheter, och de är inkonsekventa. Dessa är symtomen: Det tar några sekunder att börja, börjar sedan dör, eller kommer att börja och gå tomgång i några sekunder. Detta är också bara när cykeln slås på / av med IGN-tangenten. Om den är avstängd via kill-switch utan att IGN är avstängd har det inte dessa problem vid start. CEL tänds också varje gång cykeln slås på men bara i 2 sekunder. Det är inte tillräckligt länge för att min kodläsare ska kunna läsa den. När cykeln startar är det dock inga problem. Jag har blinkat tillbaka till US-filen och inaktiverat AIS-ventilen endast eftersom jag har blockeringsplattor. Cykeln startar och går som vanligt. Kontrollmotorlampan lyser och läser koden P0606 och P062F, som jag läser händer när den blinkar. Tack för all hjälp.

kommentarer

  • cfpratt4@gmail.comcfpratt4@gmail.com Inlägg: 5Verified User

    Okej, jag har mer information nu. Jag tror att jag hade blinkat fel XSR900 US-fil i min ECU. Med rätt fil (som är B90-8591A-10) blinkade jag in stockfilen igen. Jag har fortfarande samma karaktär som tidigare där kontrollmotorlampan tänds i 2 sekunder och sedan försvinner och cykeln antingen sputter för att starta eller grov tomgång en gång startad. Kan det vara problemet att blinka fel amerikansk fil?

  • kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User
    redigerad March 2021

    Blinka rätt lagerfil, cykla sedan tändningen två gånger (slå på nyckeln men starta inte motorn, lyssna efter de olika ventilmotorerna och bränslepumpen för att avsluta cykeln och stäng sedan av nyckeln). Försök sedan starta cykeln.

  • cfpratt4@gmail.comcfpratt4@gmail.com Inlägg: 5Verified User

    Jag har gjort som du föreslog och det fortsatte fortfarande. Sedan dess har jag satt på AIS-ventilen igen och anslutit samt blinkat med rätt lager-ecu-fil. Ingen förändring. Jag kollade också på lösa anslutningar mellan stiften och de är alla tätt. Jag har också kontrollerat att selen är korrekt installerad och att den är. Och bara för att förtydliga igen; Cykeln går normalt. Frågan är att när jag startar måste jag hålla startknappen nere i 3-4 sekunder, och den kommer att skjuta, dö, skjuta och sedan gå på tomgång, med enstaka död två gånger och grov tomgång innan det släpper ut. CEL tänds också när IGN är påslagen, men bara i 2 sekunder. Är det möjligt att detta är en kvarstående fråga från att blinka den med fel US-fil?

  • remeil@hotmail.co.ukremeil@hotmail.co.uk Inlägg: 13Verified User

    Jag får samma problem men jag använde definitivt rätt fil för att blinka min cykel

  • cfpratt4@gmail.comcfpratt4@gmail.com Inlägg: 5Verified User

    Gör du verkligen? Är det med CEL eller den hårda starten? Både?

  • remeil@hotmail.co.ukremeil@hotmail.co.uk Inlägg: 13Verified User

    Jag är inte säker på vad en cel är, men det är vanligtvis från en kall start

  • kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User

    Sök online om hur du läser felkoder på din streck och se om du kan dra upp koden som utlöste CEL.

  • mitchum.mike@gmail.commitchum.mike@gmail.com Inlägg: 1Verified User

    Har någon hittat en fix för detta? Min XSR900 uppvisar symptomen som är svåra att starta, men bara när cykeln är varm. Jag får dock inga felkoder. Vid en kallstart tänds den direkt. Om jag rider, stäng av den för att tanka, gå in i en affär en kort stund, etc, den gör den hårda starten och hård tomgång i några sekunder. Nästan som att den är för rik för den varma starten. Jag vet inte tillräckligt för att manuellt skruva med bränslekartan, så jag ville kolla in forumet igen.

  • utahweekendgarage@gmail.comutahweekendgarage@gmail.com Inlägg: 9FTECU Dealer
    redigerad April 2022

    Hej, ny här. Ursäkta att jag stöter på en gammal tråd men jag såg ingen lösning. Jag upplever samma problem. Cykeln startar och går väldigt kallt. När den väl har värmts upp till en viss punkt börjar den och dör omedelbart. Om jag inte håller gasreglaget öppet. Detta började efter att ha blinkat den obegränsade kartan. Jag har reviderat inställningarna och justeringarna flera gånger och det verkar inte lyckas få bort felet. Någon lösning på ovanstående problem?

  • octavio@ftecu.comoctavio@ftecu.com Inlägg: 191Staff User

    Hej, Vad är din ECU-artikelnummer och vilken fil visar du in i den? Händer det med aktiefilen också? Får du några koder? Hälsningar

Logga in eller registrera dig för att kommentera.