Supportforum

2019 Zx-10r Activetune problem "väntar på lambda kontroller"

arminlessani@yahoo.comarminlessani@yahoo.com Inlägg: 11Verified User
redigerad July 2019 i ActiveTune AFR-kit

Jag har just installerat activetune kit för min 2019 ZX-10r. Jag dubbelkontrollerade instruktionerna och alla anslutningar på cykeln, men varje gång jag försöker att se den står det "väntar på lambda-hårdvara" och det börjar aldrig att visa A / f-förhållanden. Vad kan orsaka detta?

«1

kommentarer

  • kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User

    Det finns ett problem med anslutningen med lambda-kontrollerns hårdvara eller O2-sensorn. Kontrollera alla ledningar för att se till att de sitter ordentligt i kontakterna.

  • arminlessani@yahoo.comarminlessani@yahoo.com Inlägg: 11Verified User

    Jag trippel och fyrdubblad kontrollerade alla anslutningar inklusive sensor i avgasen. Jag ringde och Joe sa dess server relaterade, men jag förstår inte hur det är som jag kan blinka ECU bara bra. Och anslutningen till servern är ett grönt ljus.

  • chrisgardellchrisgardell Inlägg: 48Staff User

    Vänligen kontrollera även sensorkalibrering. Om du drar av sensorn ur cykeln ska den läsa 20: 1 i fri luft och 10: 1 i butan (från en upplyst bic-styling). Om sensorn aldrig mottar en signal i arbetsområdet kommer det aldrig att börja använda feedbacken.

  • arminlessani@yahoo.comarminlessani@yahoo.com Inlägg: 11Verified User

    Det läser inte någonting oavsett vad jag gör. Blixten fungerar det aktiveras, men när jag öppnar AFR-bildskärmen eller tar den för en tur säger det bara "Väntar på lambda-hårdvara" Det ser ut som om sensorn eller lambda-kontrollen är defekt. Tror du att det är rättvist att be om en ersättare vid denna tidpunkt?

  • chrisgardellchrisgardell Inlägg: 48Staff User

    Du skulle få samma meddelande om det var en dålig grund ... Respektivt vill jag bättre felsöka problemet innan du kastar pengar på det, särskilt med tanke på att varje enskild enhet testas här i det sista produktionssteget. Bara för att vara tydlig när du kontrollerar sensorn 1) Ta bort sensorn från röret och sätt i en kontakt i hålet 2) Bildskärmsensoravläsning med cykelkörning och sensor från avgasflödet (direktkorrigeringsläge av) Om cykeln inte körs också kommer inte att strömma sensorn och vad du ser skulle förväntas.

  • arminlessani@yahoo.comarminlessani@yahoo.com Inlägg: 11Verified User

    Tack för ditt svar. Jag kollade marken flera gånger innan du monterade cykelförsäkringen igen. Jag följde instruktionerna på FTECUs hemsida, och såg till att jordtråden hade en snäv passform och bra metall till metallkontakt. Jag gjorde en video om exakt vad som händer när jag öppnar AFR-bildskärmen med sensorn ur cykeln utomhus och bic butanändare. Som du kan se i videon är det samma resultat. Jag skulle också vilja lägga till att jag märkte att sensorn i avgaserna börjar bli varm redan innan motorn startas. https://youtu.be/kbaBU_TGmrQ

  • arminlessani@yahoo.comarminlessani@yahoo.com Inlägg: 11Verified User

    Något annat jag också märkte är att mjukvaran genererar en helt ny flashtune-fil som heter "ActiveTune (random number)" varje gång du öppnar AFR-bildskärmen. Det gör det oavsett hur du drar upp AFR-bildskärmen. Till exempel har jag 2019 Zx-10r obegränsad karta med ActiveTune-aktiverad, Ill flash då då jag försöker öppna AFR kommer en annan fil med namnet "Activetune 02098881" genereras och som automatiskt kommer att väljas som den aktuella filen.

  • chrisgardellchrisgardell Inlägg: 48Staff User

    kent kommer att nå ut till dig idag ..

  • chrisgardellchrisgardell Inlägg: 48Staff User

    Det är förväntat beteende. Med äldre versioner var användaren ansvarig för att se till att filen de hade öppnat och filen som var i ECU matchade. annars skulle du läsa trimmer i en fil som de eventuellt inte gjordes för. Från och med juli lagrar vi en kopia av din senast skrevna fil för ett visst licensnummer och när du laddar ner trimningar kontrollerar vi automatiskt att de laddas i den senaste filen du skrev.

  • arminlessani@yahoo.comarminlessani@yahoo.com Inlägg: 11Verified User

    Jag blev aldrig uppnått förbi honom. Kan du snälla få honom att nå ut till mig imorgon.

  • kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User

    Armin, kolla din email tack.

  • arminlessani@yahoo.comarminlessani@yahoo.com Inlägg: 11Verified User

    Åh min dåliga jag såg den nu gick det i min skräppostmapp. Tack.

  • arminlessani@yahoo.comarminlessani@yahoo.com Inlägg: 11Verified User

    Jag har redan skickat ett e-postmeddelande, men den ersättande Lambda-kontrollen fixade inte problemet. Verkar göra samma sak. Det här är efter att jag tog bort den gamla kontrollern och installerade den nya. https://youtu.be/qwqrktKimSs

  • kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User

    Armin, registrera en datasession med motorn igång och sensorn ur avgasen (ersatt av en plugg). Gör kalibreringstestet med utomhusluft och sedan Bic-tändaren. Vi måste se data från det testet. Tack.

  • ben@extremecreations.com.auben@extremecreations.com.au Inlägg: 2Verified User

    Jag har också samma problem på en Ninja H2 2015, det säger bara oändligt "väntar på lambda-hårdvara" någon aning om vad jag borde titta på, jag har kontrollerat alla anslutningar och såg till att marken är bra, ECU kommer att blinka bra men lambda gör bara ingenting. Spelar det ingen roll om O2-sensorn är på eller av? verkar inte göra någon skillnad på något sätt.

  • ftecu@mail.ruftecu@mail.ru Inlägg: 10Verified User
    redigerad September 2019

    Jag har samma problem på yamaha R1 2016

  • rodr12345@gmail.comrodr12345@gmail.com Inlägg: 1Verified User

    Jag har samma problem med en MT-10 från 2019 - Skulle gärna använda Active Tune, men nu fungerar det inte. Det finns ingen bra instruktion någonstans. Att göra en aktiv melodifil hjälper inte, och återigen finns det inga instruktioner någonstans för att förstå vad som är vad. Anslutningen till dina servrar eller API-anslutning för att vara specifik tappade bara mitt i mig för att ta den tillbaka till aktiv, och min cykel är värdelös ....... inte så glad. Jag kan inte ansluta till programvaran för att ladda upp till min ECU. Det har varit bra, men dessa problem behöver fixas.

  • emersonvl@live.caemersonvl@live.ca Inlägg: 1Verified User

    Ledsen att stöta på en gammal tråd men kunde någon komma till botten i det väntande på hårdvaruproblemet? har samma problem på en 16 'r1m

  • marius.karstad@gmail.commarius.karstad@gmail.com Inlägg: 8Verified User

    Jag har också problemet med min mt07. Vad var fixen ??

  • marius.karstad@gmail.commarius.karstad@gmail.com Inlägg: 8Verified User

    Ska jag skapa en ny tråd om detta? Har varit felisolering hela dagen på min aktivtune. Det verkar vara död. När jag övervakar visar AFR 10.3 och fick rött ljus längst upp och ett meddelande som säger "awating lamdahardware". Även om jag åker på en tur och kommer tillbaka för att "läsa" är det bara att visa 0 överallt. Alla kablar ser bra ut.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, bara att se detta här. Om du tycker att din LAMBDA-controller är dålig, skicka tillbaka den till oss så testar vi den här. Om du hittar fel, skickar vi dig en ersättning utan kostnad till dig. Tack, Jason A.

  • marius.karstad@gmail.commarius.karstad@gmail.com Inlägg: 8Verified User

    Skickar jag tillbaka det till dig eller köpte jag veloxracing?

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, skicka det tillbaka till oss så att vi kan testa det. VeloxRacing har inte sättet att testa produkten som vi gör. Tack, Jason A.

  • Arab.riders@yahoo.comArab.riders@yahoo.com Inlägg: 33Verified User

    Hej, jag har samma problem på Yamaha R1. Jag hade köpt 2 kit för att installera på 2 cyklar. Efter att ha testat det första kitet fick jag i bildskärmsvyn samma meddelande "Awaiting Lambda hardware". Sedan bytte jag ut regulatorn och lambdan med det andra nya kitet anslutet men lambda on air, jag fick samma resultat. Båda lambdorna blir varma när vi startar cykeln och båda läser 10 bara innanför och utanför avgasröret. Vad göra här näst?

  • octavio@ftecu.comoctavio@ftecu.com Inlägg: 191Staff User

    Hej, Har du sett till att Active Tune har aktiverats och blinkat in i ECU:n? Går motorcykeln när du startar monitorn? Hälsningar

  • Arab.riders@yahoo.comArab.riders@yahoo.com Inlägg: 33Verified User

    Ja, jag är säker på att jag flashade ECU:n med aktiv tune-licens. Ja, monitorn kan endast göras när cykeln är igång. Tack

  • octavio@ftecu.comoctavio@ftecu.com Inlägg: 191Staff User
    redigerad June 2022

    Om du tror att lambdakontrollen är dålig, skicka tillbaka den till oss så testar vi den här. Om den är dålig byter vi ut den utan kostnad. Om det är bra står du för returfrakten. Hälsningar

  • Arab.riders@yahoo.comArab.riders@yahoo.com Inlägg: 33Verified User

    Ok. Jag ska skicka båda unti. Har Yamaha R6 2017 och Yamaha R1 samma kontroller? Jag har tredje kit, jag vill testa också innan jag skickar. Tack

  • Arab.riders@yahoo.comArab.riders@yahoo.com Inlägg: 33Verified User

    Någon instruktion för att skicka tillbaka?

Logga in eller registrera dig för att kommentera.