Supportforum

Är det här problemet?

Cykeln dog upprepade gånger på racerbanan i 3:e växeln, kunde återhämta sig genom att växla ner till 2:a och hoppa över trean och sedan stanna i fyran resten av dagen. Hittade detta i den nedladdade kartan från denna sida, som installerades på ECU:n:

I 3:e växeln 'Off Throttle' STP vs RPM map. Är det här den skyldige?

kommentarer

  • ad.excellere@verizon.netad.excellere@verizon.net Inlägg: 6Verified User

    Efter ytterligare undersökningar är denna kartanomali något i aktiekartan som jag också drog av min ECU (liksom i den obegränsade kartan som finns tillgänglig för DL på denna sida). Jag tror att det här var "EPA Measuring"-stämning. Jag är inte säker på vad som dödade min motor i 3:e växeln, men att testa hemma efter banhelgen visar att den dör även på tomgång och nedväxling från 4:an medan den står stilla/på bakre stativet. Symptomen är att instrumentklustret börjar blinka allt (som om jag gick in i Flash-läge på ECU/anslutit USB-cykelsidan till USB-dongeln), och efteråt är diagnoskoden 39 - Förlust av instrument-ECU-kommunikation. Jag tror att detta betyder "ECU-återställning", och den återställde sig från felet genom att växla (tredje växeln fortsätter med felet). Jag har en quickshifter på cykeln, och den verkar inte fungera. Jag vet inte vad som orsakar detta, men jag felsöker genom att ta bort allt/ansluta sensor-eliminatorer till selen (KAIS, KLEEN, avgasservo, lägga till en koppling/startbygel - cykeln har en Woodcraft Key Eliminator på den eftersom det är en Full Race-cykel) och installerar om lagerkartan. Om allt som förväntat klarnar upp börjar jag med att ändra en sak i taget (Karta, sedan quickshiftern). Om problemet återkommer (eller inte åtgärdas genom att återställa aktiekartan), uppdaterar jag.

  • mike@ftecu.commike@ftecu.com Inlägg: 178Staff User

    Jag ser fram emot vad du får reda på.

  • ad.excellere@verizon.netad.excellere@verizon.net Inlägg: 6Verified User

    OK, jag tävlade i helgen efter att ha löst problemet. Jag installerade emulatorer för KLEEN (smoggburkventil) och KAIS (PAIR) luftinsprutningsventil. Jag tror inte att dessa var direkt relaterade, men kan ha bidragit till att sätta ECU:n i ett avslöjat tillstånd. Jag återställde ABS-hjulsensorerna och blockerade ABS-avbrottsmotorn med solida pluggar (M10x1.0x 6mm O-ring packade pluggar) och såg till att säkringarna satt på plats. Jag tror att detta var källan till quickshifter-problemet. Jag kortsluter startspärren (kopplingsspak) permanent-stängd (och jag kan starta cykeln i växel nu). Tror inte att detta var relaterat. Vid det här laget verkade quickshiftern fungera (senare bevisat att den gör det) på bakre stativet. Med FTEcu Tuning Suite redigerade jag kartan som jag drog/läste av cykeln innan jag gjorde några ändringar, den "initiala baslinjen", och sparade den i en ny fil. Jag kopierade bränslekartorna (Fuel by RPM & TPS) från filen "2017 636ABSnonKRT Unrestricted Modified.ftm" som jag hade laddat ner och kopierade STP-kartorna. Jag redigerade sedan STP-kartorna för att ta bort den "begränsade positionen" i mitten av varvtalet som du ser i kartbilden jag postade ovan. Jag aktiverade sedan quickshiftern och växlade de andra ECU-lägena efter behov (KAIS av, Immobilizer av, etc.). Jag installerade kartan och gick ett mycket kort (det är en hel racercykel) varv runt mitt grannskap, och allt fungerade, ingen CEL eller något annat problem. Jag tror att ECU:n kraschade för att KLEEN, KAIS, KITC/KIBS alla var i feltillstånd, och förmodligen för att flaggan för quickshifter-aktivering var inställd; detta satte förmodligen ECU i ett tillstånd där den kraschade. Jag tror att defekten undgick Kawasaki eftersom det är ett tillstånd med flera fel som inte täcks av utvecklingspersonalens enhet eller systemtest; du måste i stort sett göra det jag gör (ställa in cykeln för racing) för att komma dit. Jag tror att STP-kartans "hål" i 3:e växeln är en EPA-test "optimering" för regulatorisk certifiering och den missades av den som satte upp "2017 636ABSnonKRT Unrestricted Modified.ftm" (till vilken person jag är ganska tacksam, så det här är inte en smäll...). Kartan fungerar bra på banan (mycket bultande på delgas), jag känner inte magra fläckar och den drar HÅRT i 3:an, så allt är bra där. Jag är ganska nöjd med FTEcu-produkten (cykelsele/trimningssvit, quickshifter) överlag. Det tog ett tag att komma dit, det har varit en lärorik resa :)

Logga in eller registrera dig för att kommentera.