Supportforum

QS stannade plötsligt

gmeltveit@gmail.comgmeltveit@gmail.com Inlägg: 9Verified User

Min QS slutar fungera. Det är detta som är fel. QS slutade plötsligt att fungera på min r1m 2015-modell. ( 2 modul setup, QS och blipper). Jag var på rätt spår och det slutade fungera helt plötsligt, blippern fungerar bra. Tog hem den och gjorde vid ohm test och den , den visar 0,3. Testade QS på pit stativet och det var bra. Var på banan igen, och tog det långsamt på första passet, allt var bra. Nästa pass, 40 min senare slutade det fungera när jag började gå fortare och snabbare, med högre varv, alla växlar. Tog hem den och gjorde ett nytt ohmtest och den visar fortfarande 0,3 konstant. Kollade även efter lösa kablar, och hittade inget. Tipsa gärna vad du ska göra härnäst?

kommentarer

  • octavio@ftecu.comoctavio@ftecu.com Inlägg: 191Staff User

    Hej, Hur är kabelnätet draget på din cykel och har du även kollat anslutningen av det gröna stiftet från blipperkabeln till ECU-kontakten också? Hälsningar

  • gmeltveit@gmail.comgmeltveit@gmail.com Inlägg: 9Verified User

    Hej jag gjorde ett ohmtest steg för steg, först bara QS, och sedan den delade kabeln, och sedan gjorde den ett ohmtest på stiften i ECU-kontakten. Gjorde även testet och försökte tvinga fram felet, trodde kanske att det var en dålig anslutning eller några lösa kablar, men hittade inget. Också eftersom det är R1 2015-modell, fick jag också tillgång till diag-läget på instrumentbrädan och kontrollerade (86) om växeln var ok. Jag har kollat kopplingssensorn och hjulsensorn och allt är bra. Jag använder inte en YEC trådväv, bara standard/original kabelsats, och en tvillinguppsättning (QS och blipper separerade), med den delade kabeln som jag köpte av dig.

  • gmeltveit@gmail.comgmeltveit@gmail.com Inlägg: 9Verified User

    gjorde ett test igen. Först visar endast QS 0,3 konstant. Ansluten blippsele, visar stadigt 0,3. Frånkopplad ECU och kontrollerad, stadig 0,3. Testade även den gröna tråden, testa OK. Som ni vet har jag en blippsele, och bara för att vara säker på att det är en enda grön ledning som går från kabelnätet till ECU:n, på kabelnätet/kontakten som ska kopplas till blipperenheten?


  • gmeltveit@gmail.comgmeltveit@gmail.com Inlägg: 9Verified User

    Detta hände igen. Fungerade bra och sedan efter att jag började trycka slutade det att fungera. Kollade lite och den visar 0,3 på ohmn-testet. Även stiften på ECU:n sitter stadigt på plats och ger också en signal (ohmtest). Blippern fungerar bra. Åkte hem och satte den på pit-ställningen och det fungerade hur bra som helst. Något råd? Jag har kollat den främre och bakre sensorn, och kör även diagnostiken, visar inga felkoder alls.

  • octavio@ftecu.comoctavio@ftecu.com Inlägg: 191Staff User

    Så du säger att blippersidan fungerar bra men snabbväxlingen är intermittent korrekt?

  • gmeltveit@gmail.comgmeltveit@gmail.com Inlägg: 9Verified User

    Ja. Det fungerar bra i garaget på pit stand. Men på banan slutar det fungera efter 2-3 varv runt banan. Jag har kollat diagnosen på cykeln och allt är bra. Den visar också en stadig 0,3 på ohm-testet hela vägen upp till ECU:n

  • octavio@ftecu.comoctavio@ftecu.com Inlägg: 191Staff User

    Hej, Det låter som att push-sensorn kan börja misslyckas kan du skicka en bild på växlingssensorns inställning. Jag är inte så bekant med den dubbla sensorinställningen. Är det möjligt för dig att vända sensorerna och testa det igen? På det sättet om sensorn som tidigare använts för QS inte automatiskt blinkar över tiden så är det sensorn. Det låter som att sensorn kan börja slockna. Hälsningar

  • gmeltveit@gmail.comgmeltveit@gmail.com Inlägg: 9Verified User

    Jag har testat det på ett stativ. Gjorde ett realttest (eller vad man kan göra utan dyno eller att vara på banan) Gjorde 90 skift och fungerade bra. Så det kanske är något annat som gör det här på rätt spår. Vad mer kan få QS att sluta fungera??

  • octavio@ftecu.comoctavio@ftecu.com Inlägg: 191Staff User

    En annan sak som kan orsaka det skulle vara spolljud vid höga varvtal eller en lös tråd som har intermittent kontakt på grund av vibrationer vid höga varvtal. Det verkar som om sensorn skulle vara den mest troliga boven. Hälsningar

  • s2jeremy@yahoo.coms2jeremy@yahoo.com Inlägg: 1Verified User
    redigerad June 2022

    bortse från

Logga in eller registrera dig för att kommentera.