Supportforum

Tändningskarta

XanoSu@gmail.comXanoSu@gmail.com Inlägg: 2Verified User

Hej. Jag är ny när det gäller att ställa in och skulle vilja lära mig om bränslekartor och tändningstid. Trots att många människor runt mig säger att inte röra tändningskartan om jag inte visste vad jag gör. Så jag skulle vilja förstå mer och lära sig hur FTECU-kartan fungerar. För närvarande driver jag en Suzuki GSXR 600 2014. Utforskade FTECU, men jag är fortfarande förvirrad över antändningstidpunkten och bränslekartan. Enligt programvaran, i tändningskartläggningsfilen, målar högre antalet som rött och desto lägre kommer numret att målas som blått. Jag har också läst om TDC, top dead center. Så jag skulle vilja veta betyder högre antal att gå framåt? Eller betyder det att det retarderar tändstiftet? Och bränslekarta. Fungerar numret lika? Vänliga hälsningar, XanoS

kommentarer

• kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User

Ett högre värde i antändningstabellen innebär att du avancerar tändningstiden. Jag föreslår att du gör a lot av forskning om hur tändningstimering och bränslekartläggning relaterar till en förbränningsmotor (inklusive att ställa många frågor till en tuner som har erfarenhet av vår programvara) innan du själv försöker ändra filen. Det är ett mycket komplicerat ämne som kan fylla en bok.

• XanoSu@gmail.comXanoSu@gmail.com Inlägg: 2Verified User

Hej Kento, tack för rådgivningen. Jag har undersökt den kartläggningen av förbränningsmotorer, jag var förvirrad, eftersom det inte finns någon indikator som säger att det är kPa eller någon annan typ av indikator i FTECU-programvaran; Detta rensade min förvirring. Jag står för närvarande fortfarande inför en del dykning efter att ha använt obegränsad karta från FTECU och importerat PC5-kartan för min GSXR600 2013. De flesta undersökningar visar att jag borde öka mängden bränsle som går in i decelkolumnen, bara för att rensa upp några osäkra frågor . Nuvarande cykelinställning: Efter marknadsföring av kroppar utan att ta bort katt, och ett DNA-luftfilter, NGK platina tändstift. Också. Jag upplever motorrattling under 5000-6000 varv / min med obegränsad karta från FTECU. Så jag skulle vilja söka professionell i den här frågan, eftersom det från många av min forskning hävdade att en skramlande motor skulle orsaka skador på motorn på lång sikt, därför skulle jag vilja fixa, ytterligare mer skramlande motor orsakar mer vibrationer som gör min dagliga pendling obekväm. Kan du ge dig råd om detta? Jag skulle vilja lära mig, men inte all forskning är korrekt så jag skulle vilja veta om min forskning var rätt.

• kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User

Det finns många faktorer som kan leda till att det stängs på stängd gas / retardation. Om du inte har tagit bort den katalytiska omvandlaren föreslår jag att du använder en lagerfil med din PCV-karta, eftersom det finns inställningar som är aktiverade eller inaktiverade på den obegränsade kartan som kanske inte är korrekta för din nuvarande cykelinstallation. "Rattling av motor" är något som bättre skulle kunna diagnostiseras av en ansedd tuner i ditt område, eftersom beskrivningen är mycket allmän. Om du tror att det är pingning / förantändning, är det något som borde tas tillvara i inställningarna av en tuner som kan ändra inställningarna ordentligt.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.