Supportforum

OBD fungerar inte

dot584@gmail.comdot584@gmail.com Inlägg: 1Verified User

Hej FT support. Jag har en 2017 XSR 700, flashade din obegränsade låt som i det här fallet var mitt enda alternativ märkt som en 2018-filversion, om det spelar någon roll här. Jag har framgångsrikt läst OBD-diagnoskabeln med en systec-burk till seriell enhet och jag ser bara 6 burkar-ID:n som strömmar data, en som jag säkert kan säga är rpm, de andra har jag inte räknat ut än. Oavsett för att detta fungerar är jag säker på att pinouten är korrekt vid denna tidpunkt. Det verkar konstigt att det bara finns 6 burkar-ID:n, man skulle kunna tro att det skulle finnas ett dussintal åtminstone med tanke på all data som ECU:n använder för att köra motorn. Mitt problem är när jag försöker använda olika OBD-donglar, ingen av dem känner igen OBD-protokollet. Så jag kan inte datalogga och ställa in hur jag vill förrän jag får det här att fungera. Jag har försökt reda ut det här i drygt fyra månader nu och jag är i behov av hjälp. Jag skulle kunna datalogga de 6 råa burkdatalinjerna och konvertera i Excel men det är jobbigt med tanke på att vi har tekniken för att inte behöva göra det. Det här är det första fordonet som har gett mig så svårt att trimma. Jag såg på det här forumet en FTECU-representant som sa att blixten ibland orsakar problem, så jag blinkade med aktiekartan men det gjorde ingen skillnad. Vad händer här? Hur kan jag få en OBD-kontakt att fungera som vanligt? Är det möjligt att låten förstörde ECU:n och i så fall vad kan man göra åt det?

kommentarer

  • todd@ftecu.comtodd@ftecu.com Inlägg: 102Staff User

    Det är en stor möjlighet att din 2017 faktiskt byggdes i 216 vilket är före det obd-kompatibla mandatet så standard obd-skannrar kommer inte att fungera. Yamaha-skannern kommer att fungera.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.