Supportforum

hastighetsnödstrategi och konstig kartlayout

hej killar, ville bara fråga om MAP vs RPM kartläggning. vet du vad som är ECU-strategin för att beräkna blandningen baserad på både MAP vs RPM och TPS vs RPM-kartor? Jag läste någonstans att påstås att ecu växlade mellan två kartor beroende på gaspositionen (att det växlade från hastighetstäthet till TPS förbi 10% på TPS). när jag tittar på kartorna verkar det för mig, som om det bara helt enkelt kombinerar båda genom hela sortimentet ... är det så? Eller växlar ECU mellan två kartor beroende på förhållandena? Vilka är enheterna för bränslen på dessa kartor? det verkar inte vara en arbetscykel eftersom det går förbi 100 mark i vissa celler. Andra saken. Jag märkte typ av "anomali" i både MAP vs RPM och spjällkartor. Om du ser på båda 'x' -axlarna antingen MAP eller TPS på dessa kartor, kan du se i början värdena gå respektive 0 / 0,2 / 0 / 0,7 och 1,1 / 1 / 1,7 Det verkar inte vettigt för att värdena går från 0 till 0,2 och igen till 0 eller från 1,1 till 1 och igen till 1,7 Det gör inte någon stor skillnad i MAP vs RMP-karta eftersom cellvärdena för dessa MAP-avläsningar är desamma. men då, vad behöver vi dubbla 0 avläsningar för kartan? borde inte den andra '0' vara något som 0,4 eller 0,5? Men med ETV-kartan verkar det räkna eftersom cellvärdena för TPS vid 1 är bara lite öppna, för att få helt stängt för de flesta av rev-intervallet för TPS vid 1.1. Jag markerade det på skärmen bifogad. Hoppas att du får vad jag menar.

Jag märkte att så är fallet inte bara på min ECU utan också på andra filer. Är detta ett fel eller saknar jag något syfte med det? tack så mycket!

kommentarer

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, det är bättre att ställa in MAP vs RPM för lågt varvtal med låg gas. Efter omkring säga 10-15% TPS och 5000 RPM är det bättre att arbeta på dina TPS vs RPM bränsletabeller. Värdena skalas inte felaktigt, det är så att de skalas i den råa tabellen från ECU. Vi förvandlar siffrorna till en procentandel med några speciella formler. Om du inte gillar några av siffrorna på Axis kan du alltid ändra dem till skala efter din smak. När det gäller värdena i tabellerna, så är de råvärdena och de betyder inte något för gram bränsle osv ... Bara höja eller sänka siffrorna beroende på önskat resultat. Tack, Jason A.

  • rosshamilton@telstra.comrosshamilton@telstra.com Inlägg: 2Verified User

    Hej! Tack för svaret. Jag vet att andra cyklar som har programvara för öppen källkod (till exempel KTM: er eller Triumfer) har möjlighet att justera hur och när är växeln mellan MAP- och TPS-kartor. Är det något ni också kan göra? Kan du extrahera den exakta strategin och värden beroende på vilken ECU som växlar mellan MAP- och TPS-kartorna? Det skulle vara bra att veta var exakt är kopplingspunkten och om ECU baserar sig på en karta bara åt gången, eller finns det något intervall där den blandar de två? Och en annan sak relaterad till programvaran. I enhetsmenyn finns knappar för diagnostik och Visa data men de är gråade. Är det något som inte finns tillgängligt för MT / FJ 09 eller finns det något sätt att komma åt dem? Tack!

Logga in eller registrera dig för att kommentera.