Supportforum

Behöver hjälp med vad som ska ändras på låten (se inlägg)

Heilmanman52@gmail.comHeilmanman52@gmail.com Inlägg: 12Verified User
redigerad December 2021 i FZ / MT 09

Hej killar, jag har en ny för mig 2016 fz09 som har en full ft aktiv låt och quickshifter på sig. Nu älskar jag den här låtinställningen och en handfull smakfulla moddar från den tidigare ägaren, förutom en sak som jag är nyfiken på om jag kan "stämma ut" eller åtminstone tona ner den. Så jag ska försöka förklara detta så gott jag kan. Cykeln har ingen hög tomgång, men mer så fungerar den som en krypväxel nästan lol. Om jag rullar och har släppt kopplingen 100% och gasreglaget på noll, som noll ingång för föraren. Bokstavligen "bara utrullar". Mina cyklars varvtal kommer att stiga till typ 2200 2300rpm och den vill köra fram i typ 15 mph med noll gaspådrag. (Cyklar på tomgång är perfekt på typ 1400 eller så, så fort jag släpper ut kopplingen helt och ingen gas, stiger den till 2200 rpm och rullar på 15mph) Nu är jag ny på det här, jag skulle hellre fråga innan jag skruvar något uppe. När jag går in i tuning-sviten, vad kan jag ändra och justera för att ta upp det här lilla problemet om en liten stund?

kommentarer

  • jeff_cjeff_c Inlägg: 13Verified User
    redigerad December 2021

    För det första, gav den tidigare ägaren dig också sin blinkande kabel, eller lämnade ECU-licensen till ditt konto om du använder din egen? Utan det tror jag att du inte kommer att kunna läsa ut ECU:n. Eller, om han gav dig filen som han använde för att flasha och inte begränsade filen, kan du öppna filen och sedan göra korrigeringarna och sedan flasha den med din egen kabel. Ta reda på vilket körläge det händer i och gå sedan till kartorna för det läget under ETV Base Maps. Markera den allra första kolumnen, de ska vara 0:or. Om inte 0 betyder det att gasspjällsfjärilarna inte är stängda när gasen är stängd.

  • Heilmanman52@gmail.comHeilmanman52@gmail.com Inlägg: 12Verified User

    Ja, jag har hans inloggnings- och datalänkskabel och jag kan koppla upp den, nu är det bara att dra upp ETV-kartorna här så i STD-läge nollställs hela den första kolumnen förutom att 790 och 800 rpm är på 0,57 över alla växlar I A-läge ligger hela den första kolumnen på 1,01 hela vägen ner över alla växlar. Och B-läge är hela den första kolumnen nollställd förutom att 790 och 800rpm är på 0,57 över alla växlar. Så bara för att verifiera över alla lägen borde jag ställa in hela min första kolumn så att den nollställs?

  • Heilmanman52@gmail.comHeilmanman52@gmail.com Inlägg: 12Verified User

    Jo, jag nollställde alla kolumner och det sänkte det till cirka 10 mph, det känns mycket mer kontrollerbart nu, idk vad dessa rullar ut på lager utan gaspådrag men 15 mph verkade lite överdrivet.

  • jeff_cjeff_c Inlägg: 13Verified User

    Så det går fortfarande av sig själv i 10mph med gasreglaget stängt? Kontrollera ETV Decel Maps, A Mode Gear 1. Kolumnerna är RPM och värden över 100 håller i princip fjärilarna öppna något.

  • Heilmanman52@gmail.comHeilmanman52@gmail.com Inlägg: 12Verified User

    Jag kommer att kolla dem när jag kommer hem och se var de är, jag börjar sakta komma på vad allt gör så jag uppskattar hjälpen. Jag tror att den tidigare ägaren kopierade och klistrade in några saker och det tog det för långt, det är åtminstone min gissning.

  • Heilmanman52@gmail.comHeilmanman52@gmail.com Inlägg: 12Verified User

    Ok, det ser ut som att nedgångskartorna är på 100 över alla 3 lägen ut till 4500rpm, då kommer det upp

  • jeff_cjeff_c Inlägg: 13Verified User

    Om du öppnar ETV Decel Maps, men inte ändrar någonting och sedan försöker stänga filen eller Tuning-sviten, kommer en ruta upp som frågar om du vill spara ändringarna? I de äldre versionerna av Tuning Suite fanns det inga säkerhetsgränser för vilka värden man kunde sätta i kartorna, men senare satte FTECU gränser för dem. Den tidigare ägaren kunde ha använt några värden för ETV Decel Maps långt tillbaka som kunde få cykeln att kryssa av sig själv, men nu när du öppnar kartan tillämpar mjukvaran automatiskt den säkra värdegränsen när den visar kartan, så att du kan inte se vad det osäkra värdet var. Det enda sättet att veta är om du försöker stänga filen och det står att filen har ändrats, trots att du inte ändrat något, eftersom det var programvaran som ändrade värdet för att respektera säkerhetsgränsen. Så till exempel, den nuvarande programvaran låter dig inte ange något högre än 100 för de första fyra kolumnerna i Decel-kartorna. Men det kunde göras för några år sedan och det var möjligt då att flasha cykeln på det sättet, men om du öppnar Decel-kartorna nu kommer det automatiskt att begränsa värdena till 100. Hur som helst om det är vad som händer, spara sedan filen och blinka om du inte gillar den automatiska kryssningsfunktionen lol En annan möjlighet är också att gasreglaget inte fysiskt stänger hela vägen. Om du inte kan ändra lägen är det något som hindrar gasreglaget från att stänga helt, eller så måste sensorn justeras.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.