Supportforum

GSXR1000 2018 med full avgas ville använda obegränsat men det verkar bränslekartor orörda.

RoninRonin Inlägg: 9Verified User
redigerad March 2021 i GSXR 1000

Hej, jag är nybörjare på att ställa in och jag lär mig i farten när jag tittade på de begränsade och obegränsade filerna. Jag märkte att skillnaderna bara var i tändnings-, ETV- och ECU-inställningar som i fläktar, o2-sensor, avgasventiler etc .... men jag har inte märkt någon skillnad i bränslekartor så ursäkta min brist på kunskap men från min förståelse att att bestämma cykeln eller lägga till en full avgas gör cykeln väldigt mager och att göra den mer rik eller balanserad dig måste röra bränslekartorna tps för det, så varför de obegränsade kartorna alla för gsxr1000 2017+ bränslekartorna orörda som begränsade (lager)? trodde obegränsade kartor är balanserade i A / F och redo att gå för nästan alla eftermarknadsrubriker, jag hoppas kunna lära av er mer och tacka i förväg.

Taggade:

kommentarer

  • SMFreakSMFreak Inlägg: 18Verified User

    Du förstår det rätt. Du kan importera någon PC- eller Bazzaz-bränslekarta över obegränsad och därmed ändra tankning.

  • RoninRonin Inlägg: 9Verified User
    redigerad March 2021

    @SMFreak tack Jag får det nu men alla anledningar till att bränslekartor lämnade lager på obegränsade kartor för gsxr1000 2017+ eftersom jag märkte att bränslekartor ändrades alla (cbr1000 2017) obegränsat som exempel, jag menar är det eftersom gsxr går lite rikt ut av fabriken och det behövdes inte eller lämnades det lager för folk att redigera det på dyno? för vad jag förstår är de obegränsade kartorna redo att användas för en cykel med full avgas kommer A / F-förhållandet att vara rättvist på dem, så med Suzuki förvirrar det mig lite eftersom bränslekartor lämnas orörda.

  • SMFreakSMFreak Inlägg: 18Verified User
    redigerad March 2021
    • Om du frågar mig ser jag det som två olika saker. Att ha möjlighet att avlägsna alla dessa begränsningar är en sak och en annan tankar. Bränslepåfyllning beror också på vilket system du använder. Det är sant att även för min EU-modell 2020 inte är säker på A / F-förhållandet med obegränsad karta med fullt Akra-system men jag har förberett några obegränsade kartor med importerade PC- och Bazzaz-kartor (TPS vs RPM kan ändras). Förr eller senare laddar jag upp dem till ECU och försöker. För GSXR om du har sett finns det en tredjeparts Graves Motorsport fullständig systemkarta där tankning är inställd, det är för US ECU. Om du vill ställa in en karta för din cykel med FTECU kommer det att vara bra att hitta t.ex. PC-tuner så att han tillfälligt kan ansluta PC5 för att byka och ställa in den. När du har ställt in tunern tar du bort PC5 och kan ge dig en pvm-fil att importera till din FTECU obegränsad karta. Jag tänkte också på det för min cykel. På PC webbplats kan du ta dessa låtar för import till obegränsad: 20-050-002
    • Yoshimura Alpha T fullständigt system Stock eller eftermarknads luftfilter
    • 20-050-003
    • Arrow fullt kompavgas Stock eller eftermarknads luftfilter
    • M20-050- 001
    • Lageravgaser, Lagerluftfilter

    Maybe somebody from FTECU support can tell us if they know it where we are with AF ratio using just unrestricted map with stock fuelling on byke with full system and more flow air filter as example. If we are lean there is a risk of damaging engine.

  • kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User

    Bränsle mellan lager och obegränsat är inte detsamma, sekundära injektorprocent är olika.

  • SMFreakSMFreak Inlägg: 18Verified User

    Är denna skillnad du hänvisar till, från 13400 rpm för sekundär injektor?


  • RoninRonin Inlägg: 9Verified User
    • @SMFreak ja jag tänkte samma sak som du som jag hämtat:
    • 20-050-002
    • Yoshimura Alpha T fullständigt system Stock eller eftermarknads luftfilter
    • 20-050-003
    • Arrow fullt kompavgas Stock eller eftermarknads luftfilter
    • M20-050 -001
    • Lageravgaser, Lagerluftfilter
    • Jag förvarade dem på skrivbordet för några veckor sedan bara för fall eller som referens. @kento_ftecu Jag märkte förändringen med sekundära injektorer så från min förståelse är detta din metod att rika cykeln? Om så är fallet, varför börjar det från 13400 rpm där människor inte kryssar med den hastigheten / rpm?
  • SMFreakSMFreak Inlägg: 18Verified User

    Det viktigaste är att efter avgas- och luftintagsmods (fullt avgas med O2 och EXCVA borttaget) och luftfilter med högre CFM inte ska vara magert med obegränsad karta för att spara motor. Bättre att vara på rik sida än mager. Men bästa sättet är AFR-melodi ...

  • RoninRonin Inlägg: 9Verified User
    redigerad March 2021

    @SMFreak ja, så inte säker på varför de redigerade tändningstiming, sekundär injektor, motorbromsning och ignorerade bränslekartor.

    Som du ser här gillar brocks inte att röra tändningen såvida inte cykeln använder nitro eller turbo som kraftigt redigerad. Vad som är dåligt är att använda obegränsad karta men ställa in tändningstiden tillbaka till lager, lämna sekundära injektorer och motorbromsning som modifierad av FTecu ( vill prova det) ladda sedan upp en bränslekarta från PC5 och kalla den en dag.

  • SMFreakSMFreak Inlägg: 18Verified User

    Låt oss försöka höra från support Som nämnts i andra trådar är den här kartan för hela systemet, om tankning håller som lager har den någon negativ inverkan på motorn (dvs att den är mager) och hur kan vi vara säker på att vi har maximal prestanda från byke? Rekommenderar du bränslejustering över obegränsad och vilken inställning föreslår du eftersom tuners vanligtvis inte kan ställa in ECU direkt utan snarare någon tredje parts enhet som PC, Bazzaz etc. Tack

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej killar, Alla våra obegränsade filer är antingen byggda av en cykel som vi har på vår dyno här eller av en offs-utvecklare av oss i deras butik. Vi gör detta för att vi ska verifiera att vi erbjuder en bra fil för allmänheten. Vi upptäckte att här fungerade beståndsdrivningen bäst som en generisk fil för att arbeta med olika avgasmärken. Nu bara för att lagerdrivningen fungerar bra för oss här betyder det inte att det kommer att fungera bra i din region. Vi är baserade i Orange, CA, som vi har rätt till vid havsnivå med liten eller ingen fuktighet. Klimatet i din region kan vara helt annorlunda än vårt. Det enda sättet du någonsin kan få maximal prestanda på din cykel är med en dyno-melodi i regionen du cyklar på, eller med en ActiveTune-enhet för tankning. Vi erbjuder för närvarande inget ActiveTune-kit för den här cykeln. Det finns så många mindre skillnader på alla motorer och modifieringsinställningar att det inte finns en "one size fits all" -fil för maximal prestanda. Visst att du kan använda vår fil och din cykel kommer att prestera drastiskt bättre än lager på grund av borttagna hastighets- och växelbaserade begränsningar, men maximal prestanda måste alltid vara från en dyno-melodi. Att ladda upp en PC5-fil är vanligtvis det bästa sättet att komma igång på en basbränslekarta för din cykel. Tänk dock på att en drivkarta byggd kring en lager-ECU i allmänhet inte kommer att göra något för dig. Det är bäst att ladda upp en PC5-bränslekarta baserad på en ECU som redan blinkat. I vår situation verkade den här cykeln gilla lagerbränsle för en bra baskarta för alla ändamål. Kom bara ihåg att det kanske inte är detsamma för din situation också. Tack, Jason A.

  • SMFreakSMFreak Inlägg: 18Verified User

    @jason@ftecu.com Ok det sägs att obegränsad karta görs för fullständig installation av avgassystemet med O2 borttagen eller åtminstone inaktiverad. Detta innebär att din byke på Dyno eller tredje parts utvecklare hade den här inställningen och att använda obegränsad karta med lagerbränsle visade korrekt bränsle när det gäller AFR och bra utgångspunkt. Det finns ingen oro för lagerdrivning och dessa förändringar är magra och skadar motorn? Fick jag det rätt? För PC5-import vad du sa i sista stycket ovan är ditt råd att importera PC5 över redan blinkad ECU med obegränsad karta och inte över lager karta? Ur mitt perspektiv är det självklart. Vänligen bekräfta. Visst bästa alternativet är lokal tuner på Dyno med tillfällig installerad PC5-enhet bara för att generera rätt karta som kommer att ges som fil för att importera till obegränsad över FlashTune-programvara. Det är så jag förstår sakerna.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, det stämmer. Det är också korrekt. Du kan placera datorns bränslekarta i en lager- eller obegränsad fil. Den enda poängen jag tog upp handlar om hur PC-drivande filer skapas. De är inte alltid gjorda med en blinkande ECU så det kan finnas några mindre skillnader mellan en bränslekarta på en lager-ECU och en bränslekarta på en obegränsad ECU. Tack, Jason A.

  • SMFreakSMFreak Inlägg: 18Verified User

    Tack Jason. Bra att veta att det inte är så dåligt att köra lagerbränsle med obegränsad karta som vanligtvis går med full avgas, ett annat luftfilter etc tills vi hittar bästa sättet att ställa in även bränslekarta på specifik cykel.

  • RoninRonin Inlägg: 9Verified User

    Jag blev så upptagen i livet, jag har precis blinkat med min cykel och allt fungerar bra, tack Jason, Kento och SMfreak och jag hoppas att ni alla mår bra kommer att installera hela systemet imorgon


  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, Kul att det fungerar bra, cykeln ser bra ut! Njut av! Tack, Jason A.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.