Supportforum

Yamaha MT-07 Frågor om blixt och bränslekartor

ssamsuominen@gmail.comssamsuominen@gmail.com Inlägg: 9Verified User

Jag installerade nyligen FTecu-satsen på min cykel och blinkade med den obegränsade filen. Fungerar bra och har inga klagomål, men att bläddra igenom forum och diskussioner började jag undra på några saker. OBS: Jag har en SC Project-konisk version och lagerintag (EU-modell). 1) Jag läste det och såg själv att den obegränsade filen för MT07 har mycket aggressiva tändningstider. Är detta farligt för motorn, eftersom lagret är relativt lågt jämfört? 2) Jag vet att den obegränsade filen är en "baskarta" för att börja ställa in, t.ex. en karta som gjordes med full avgas och högflödesfilter korrekt? Läs också att den obegränsade filen gjordes av en programvara och faktiskt inte testades korrekt. Jag är säker på att detta inte är fallet men bekräfta. 3) Jag kommer inte att köpa ActiveTune eller ändra bränslevärdena i cellerna alls. Som sagt, ska jag använda den obegränsade filen (med tanke på att den inte är skadlig på något sätt eller i det långa loppet) för min MT07 ELLER stock map-filen och importera en power commander-bränslekarta från deras webbplats. Jag är medveten om att de inte har någon specifik för min inställning, men väljer bara den som verkar passa bäst? 4) Kan du försäkra mig om att om jag använder den obegränsade filen (utan att importera en bränslekarta) kommer den att fungera tillräckligt bra och inte mager? 5) Slutlig sak, jag märkte att decel-popping minskade något, kan det tas bort helt på något sätt och varför avvisar det pop över 4k rpms nu (inte när det inte var inställt)?

kommentarer

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej 1: Tändningstimingen är i den mer "extrema" änden jämfört med andra cyklar vi har gjort. Jag personligen tycker inte att det är så illa fortfarande och vi har haft många människor som kör det. Om du är nervös för det, tona ner antändningen eller kopiera över värdena från aktiekartan för att vara säker. 2: Det är allt korrekt utom den del av filen som görs av en programvara och inte testas. Det obegränsade är en bra utgångspunkt för de flesta cyklar men det är en karta som visat sig fungera bra på en cykel. Om du letar efter den perfekta kartan vill du få en dynotune och / eller skaffa dig Active Tune-satsen. 3: Jag skulle hålla fast vid den obegränsade filen och kopiera i tändningen om du fortfarande är orolig för det. 4: Du måste kunna berätta om cykeln går för mager eller för rik och göra ändringar för att kompensera om du inte gör det för att manuellt ändra värdena eller köpa ett Active Tune-kit. Om du letar efter en perfekt fil som är specifik för de mods du har föreslår jag att du kontaktar 2WheelDynoWorks om att köpa en av deras skräddarsydda filer. 5: Decel-popping är vanligt bland cyklar med full avgas. Du kan vanligtvis göra ditt bästa för att ställa in allt med vissa tankningsändringar men det är svårt att eliminera det helt på vissa modeller. Tack, Jason A.

  • ssamsuominen@gmail.comssamsuominen@gmail.com Inlägg: 9Verified User

    Okej, tack för informationen som jag lägger i tändningstiderna så att jag känner mig mer säker på det (ingen aning om vad som kan gå fel även om tiderna är aggressiva eller varför skulle något gå fel) men ja. Hur kopierar jag lagervärdena från lagerkartan och hur klistrar jag in dem i den obegränsade filen, och var där specifikt?

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, öppna en lagerfil som matchar ditt ECU-artikelnummer och öppna din nuvarande fil. Högerklicka på "Tändning" på lagerfilen och välj sedan kopia. Högerklicka på "Tändning" på din nuvarande fil och välj klistra in. Detta klistrar in lagertimingen i din nuvarande fil. Bläddra sedan helt enkelt igenom din ECU med din nya modifierade fil. Tack, Jason A.

  • ssamsuominen@gmail.comssamsuominen@gmail.com Inlägg: 9Verified User

    Tack så mycket, kommer att blinka med obegränsad fil med lagertändningstider. Om det behövs försöker jag lägga till en PC-karta ovanpå den obegränsade filen.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.