Supportforum

Motorbromsning R1> 2015

woltersr@web.dewoltersr@web.de Inlägg: 5Verified User

Hej, kan du berätta för mig hur det är möjligt att ändra motorbromsinställningen?

kommentarer

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, det enkla sättet att justera din motorbromsning är i din ETV Decel Comp-mapp. Du hittar olika kartor för varje strömläge. Kartan som används är beroende av ditt Gear-Map # Index. Gear-Map # Index styr också kartan som valts för dina ETV-baskartor, så tänk på det när du gör ändringar. Ju högre antalet desto mindre motorbromsning, desto lägre är antalet desto mer motorbromsning. Om du inte hittar tillräckligt med justeringsintervall i Decel Comp kan du också justera din motorbromsning i ETV-baskartorna. I ditt ETV Basemaps-avsnitt har du mappar för alla fyra strömlägen, under varje mapp har du 14 kartor. Dessa kartor kan användas per växel när den har ändrats i Gear-Map # Index. Dessa värden styr din gaspedal med tråd i förhållande till RPM och APS. Motorbromsning kontrolleras genom att stänga TPS vid olika tidpunkter än APS. I teorin kommer en till en gas att vara den mest motorbromsning du kan få och jag skulle inte föreslå några värden mindre än vad en till en gas i det avsnittet skulle vara. Till exempel i APS kolumn 4 och RPM rad 10.000 låt oss säga att vårt bord är en till en gasreglage vilket betyder att värdet skulle vara 4. Alla siffror över 4 öppnar TPS mer än din APS vilket betyder mindre motorbromsning eftersom det skulle stänga gasreglaget lite långsammare än du skulle stänga gasen. Nu måste du vara försiktig när du gör detta eftersom baskartorna kan påverka din på gasgasprestanda också.

    Denna excellstabell är exakt samma som din ETV-baskartabell. Detta visar en till en gas, men du kan se värden som huvudsakligen klättrar i nedre högra delen. Detta är för motorbromsstyrning utan att försöka påverka din på gasreglaget. Till exempel är det inte många gånger du är på gasreglaget 4% vid 12 000 varv per minut, så att justera detta intervall kommer bara att påverka avgasreglaget (motorbromsning). Generellt när du tävlar stänger du gasspjället snabbt så det rekommenderas att skala värdena som på bilden, men när du helt har stängt av gasen måste du justera den allra första APS-kolumnen. Det finns vissa begränsningar i detta avsnitt på grund av säkerhetsproblem. Om vi inte hade några begränsningar och någon ställde sin gas till 100 hela tiden kan det bli ful. Våra Race Team-filer har inga begränsningar, men för de allmänna användarbegränsningarna måste införas. De begränsningar som vi sätter borde dock ge dig tillräckligt med justeringar. Tack, Jason A.

  • ronenb922@gmail.comronenb922@gmail.com Inlägg: 4Verified User

    Hoppas att alla har det bra på dessa galna tider. Kan du specificera intervallet för värdena på ETV Decel Comp-kartan? Med standardvärdet 0, antar jag att dessa inte är multiplikatorer utan adders (till värdena på baskartan). Korrekt? Jag vill se till att jag använder Decel-kartan på rätt sätt innan jag kraschar med baskartor. Tack, Ronen B

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Ronen, Du borde kunna ange positiva siffror för mindre motorbromsning och negativa siffror för mer motorbromsning. Tack, Jason A.

  • ronenb922@gmail.comronenb922@gmail.com Inlägg: 4Verified User

    Tack Jason. Förstått. Ändå är jag osäker på intervallet av acceptabla värden. Särskilt som utgångspunkt för att experimentera med väsentligt mindre motorbromsning, ska jag ange 5? 10? annat värde? Ursäkt för okunnigheten. Ronen

  • ronenb922@gmail.comronenb922@gmail.com Inlägg: 4Verified User

    Det verkar också som om mina Decel-kartor bara accepterar negativa värden. Försök att ange positiva värden är ogiltiga. negativa värden verkar sparas okej.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Ronen, vilken artikelnummerfil använder du? Jag har inte det problemet i slutändan. Jag föreslår vanligtvis steg om 10. Tack, Jason A.

  • ronenb922@gmail.comronenb922@gmail.com Inlägg: 4Verified User

    jason, tack för uppföljningen. Jag använder BX4-8591A-10- (USA). Den specifika filen jag använder stöder Graves EVR-avgasen, men jag försökte också redigera den grundläggande obegränsade filen och fick samma resultat. Negativa värden kan sparas medan positiva värden nollställs. Om detta är en specifik fråga och vi snarare bör ansluta till forumet, vänligen meddela mig. Tack igen. Ronen

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Ronen, jag ser vad du pratar om nu. Jag försökte i en 2CR-fil, inte BX4. Den Decel Comp är specifik för BX4 för dem du vill använda baskartorna för att justera din motorbromsning. Mitt svar på toppen borde hjälpa dig genom att anpassa stegen där. Om du har ytterligare frågor, vänligen meddela mig om det. Tack, Jason A.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.