Supportforum

Behöver hjälp med att ändra tomgångsvarv 2017 r1

joe02151@gmail.comjoe02151@gmail.com Inlägg: 6Verified User

Jag har en 2017 r1 med autotune och en blixt som jag köpte från en ansedd källa, nyligen sjunker tomgångsvarvtalet till under 1000 vid en lampa och stannar ibland. Oavsett om cykeln är varm eller kall. Jag har försökt justera tomgångskartan i kolumnen 157 grader men det gjorde ingenting. Cykeln har 3/4 Akrapovic med lagerluftfilter

kommentarer

• Navidtourian@hotmail.comNavidtourian@hotmail.com Inlägg: 28Verified User

Hej. Om det här kan vara till hjälp .... Jag har haft exakt samma problem med min 2016 R1 (samma inställning utom Akro-märket) och kunde inte lista ut den grova tomgången, enstaka stall... till och med provat det du försöker göra gör och löste inte problemet....lång historia kort....det var en koluppbyggnad runt spjällspjällsventilen. Efter rengöring och byte av tändstift som löste problemet. Tänkte att din R1 kanske har samma problem!! Råkar du ha K&N luftfilter på din R1?

• joe02151@gmail.comjoe02151@gmail.com Inlägg: 6Verified User

Jag ska ge det ett försök, jag har ett oem luftfilter

några andra tankar om detta?

Strunt i, jag kunde trots allt ändra det via ECT VS TOMGANGShastigheten, jag ändrade bara varje kolumn på bordet till 19, den går på tomgång vid 1500 rpm nu!

ok, det visade sig att ECT vs IDLE-hastigheten inte fungerade, dagen jag testade var det väldigt kallt ute. Jag försökte idag att justera alla MAPvsRPM-kartor, lägga till bränsle i lådorna i intervallet 1200-1400 rpm. Jag gjorde också samma sak för TPSvsRPM-kartor såväl som ETV-baskartor, det gjorde ingen skillnad för min tomgångshastighet. Det slutade med att jag återställde allt till där jag hade det och gick till mitt sensorkalibreringsbord och lade till 1 volt till varje låda och det har inte stannat alls efter en 30 minuters resa. Det är fortfarande inte där jag vill ha det, men jag har bråkat med det för idag. Om någon har några idéer vore det jättebra

Lösningen jag gav dig borde fungera 99.9% eftersom den löste samma problem som du har på min R1100%.

Should, bestäm dig för att ge det ett försök, ändra alla värden som du ändrar till obegränsad standard. Problemet är typ mekaniskt inte ECU-relaterat. Hoppas det här hjälper. För mer info kan du maila mig?

Jag ska ge det ett försök i helgen, jag har pratat med en kille som blinkar ecus och han säger också till mig att stöta upp tändningsförskottet i 1 och 2 kartorna. Jag är bortrest till fredag så jag får se hur det går

Jag har provat tändningstiden och många andra justeringar av ECU:n och efter att jag inte såg någon hjälp bestämde jag mig för att kontrollera allt en efter en (motor och tändningskomponent) och sedan halvvägs märkte jag det fina kolet som byggdes upp runt fjärilsventilen... .Jag visste då att fjärilen var klibbig och inte stängde/öppnas ordentligt och orsakade den ojämna tomgången och stannade .... rengjorde den väldigt bra och bytte tändstift eftersom jag visste att de skulle bli lite smutsiga under rengöring av spjällventil och gasspjäll. Problemet med aggressiv bränsle- och tändningsjustering på tomgång är att det kan skada motorn (överdriven värme) för att inte tala om att vi har att göra med motorn som har tvärplansvevaxel i sig.

• octavio@ftecu.comoctavio@ftecu.com Inlägg: 191Staff User

Hej, Kul att du kunde lösa det här problemet. Kolansamling är en mycket vanlig bov när det kommer till dålig tomgång och kan också orsaka tomgångssvall. Hälsningar

Logga in eller registrera dig för att kommentera.