Supportforum

Flashing an EU Bike to US Version - Problems with Pinout and License

jan-erik.bohlen@ewetel.netjan-erik.bohlen@ewetel.net Inlägg: 3Verified User

Hej killar, jag testade att blinka min 2013 636e (EU-modell) till den amerikanska versionen, så att jag kunde ta bort tändningsnyckeln etc. Men efter att ha blinkat gick cykeln inte ordentligt, höll inte på tomgång alls och missade mycket, så jag antar att pinouten för EU-versionen skiljer sig från den amerikanska versionen? Finns det en möjlighet att det finns ett alternativ för "EU Harness" för Kawa som i R6-kartorna? Eller kan du berätta för mig vilka stift jag behöver byta i selen för att få den amerikanska versionen att fungera? Efter det ändrade jag tillbaka flashen till EU-versionen, men sedan dess tappar programmet ibland felmeddelanden om att ECU:n inte är registrerad på mitt konto. Efter att ha startat om programmet fungerar det igen. Finns det något sätt att fixa det? Tack på förhand, Jan

kommentarer

  • todd@ftecu.comtodd@ftecu.com Inlägg: 102Staff User
    1. Om man blir tillfrågad om en licens kan det bero på att: Det finns en intermittent anslutning i bänk- eller cykelsidans programsele. (Kontrollera kablarna)
    2. Efter en bekräftad skrivning, i slutet inte fysiskt koppla bort ecu:n innan du försöker skriva en annan fil. (Koppla bort ecu efter varje skriv/försök.)
    3. Börja med att tuningkabeln och strömmen är ansluten till ecu:n innan du börjar skriva och när du uppmanas att ansluta eller koppla bort, klicka bara på ok och gör inte det fysiskt. (Följ alla uppmaningar för att säkerställa att ecu:n sätts i programläge.)
    4. Att skriva en fil som inte matchar ecu pn kan begära en licens och växla mellan fel och rätt fil. (Se till att filerna matchar ecu-pn.)
    5. Ecu:n är inte samma som senast flashades med licensen. (Verifiera att det är samma ecu).

    Det här är bara de vanligaste problemen som gör att man blir tillfrågad om en licens.

  • jan-erik.bohlen@ewetel.netjan-erik.bohlen@ewetel.net Inlägg: 3Verified User

    Jag tror att det är punkt 4, det är problemet. Min ECU fick serienumret 21175-0811(EU). Jag försökte blinka 21175-0810 (US) på den för att ta bort startspärren, men cykeln startade inte efter det. Så jag flashade tillbaka ECU:n till 0811(EU), men sedan dess har jag fått licensfelen. Är det möjligt att återställa licensen på något sätt för att bli av med detta fel?

  • todd@ftecu.comtodd@ftecu.com Inlägg: 102Staff User

    löst.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.