Supportforum

Quickshifter/Auto Blipper slutade fungera.

thomsondax@gmail.comthomsondax@gmail.com Inlägg: 6Verified User

Jag har haft min snabbväxel och autoblipper installerade i ett par år nu och det fungerade utmärkt (så vitt jag vet har jag ägt cykeln för bara en av dessa), nyligen tog mitt cykelbatteri slut, det är ett smart litium batteri så jag vet om det verkligen var orsaken, men timingen var oklanderlig så jag tänkte att jag skulle ta upp det. Hur som helst, jag åkte en tur och varken den automatiska blippern eller snabbväxeln fungerar som den ska, vid runt 4k RPM och över slutar allt att fungera; När det är under dessa varvtal fungerar det typ "bra", men jag kommer aldrig att växla på dessa varvtal. Jag kan ibland få blippern att gå men den är som ett av var 15:e försök, huvudsakligen bara vid 1-4k rpm. Men som jag sa, när man försöker gå på superlåga varv per minut verkar det trigga. Jag har länkarna parallella, och jag har inte gjort några ändringar i inställningen från när den fungerade korrekt i flera år. Hittills för att felsöka har jag försökt flytta där länkarna sitter, flasha om min ECU med samma flash-fil (Graves full systemfil + QSS aktiverad. + Auto Blip aktiverad.), Jag har försökt kontrollera tvåskiftssensorn pluggar för kontinuitet, idk om jag inte kunde få kontakt med pluggarna med min multimeter men det är bara en öppen slinga. Jag menar att den kommer att försöka blipp/varv när jag växlar med min koppling genom att inte låta varvtalet sätta sig (så att systemet tror att det måste matcha varvtalet), så det är definitivt inte en öppen slinga, jag fick förmodligen inte kontakt med anslutningar med mina multimetersonder. Hur som helst, jag kan göra mer felsökning själv men jag tänkte att jag skulle komma hit först så jag vet vad jag ska leta efter. Jag har ännu inte rört installationsinställningarna från när den ursprungligen gjordes, och den har fungerat med den installationen... Jag har en känsla av att den bara har lagt sig själv. Sist att notera, där tråden går in i huvudsensorn i länkaget, var den inte förseglad, den svarta trådhylsan hade dragit ut och de två interna ledningarna var exponerade med en millimeter eller så (Inte blottad tråd, bara den svarta huvudkabeln hylsan var inte längre i sensorhålet?, slutade med att sätta lite silikon runt den ifall vatten bestämmer sig för att hitta en väg i den....idk lol. Körde Standard Shift, såg också till att växelsensorns pluggar var inkopplade fortfarande, igen dock, har ännu inte rört installationsinställningarna, för en vecka sedan fungerade allt.


kommentarer

  • thomsondax@gmail.comthomsondax@gmail.com Inlägg: 6Verified User

    Glömde nämna, detta är för en Yamaha 2017 FZ-10. Jag känner att det antagligen är sensorn men det gör ont (för mig lol) att släppa en annan $220 på en ny sensor, vilket skulle vara en chansning hur som helst. Jag antar att jag skulle kunna dra isär allt och gå igenom alla anslutningar igen.

  • todd@ftecu.comtodd@ftecu.com Inlägg: 102Staff User

    Du kan skicka in den för testning om du tror att den kan vara dålig.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.