Supportforum

Hög bakåteld när gasreglaget öppnas

drz440@live.co.ukdrz440@live.co.uk Inlägg: 51Verified User

Som titeln säger har jag problem med en kraftig bakre brand i avgaserna när jag öppnar gasreglaget helt stängt. Det händer dock bara mellan 6-7000 RPM. Jag har en R1 R1 2017 och jag kör den obegränsade kartan just nu. Mina mod är k & n luftfilter och en avkattad standardavgas, exup bort. Jag har också monterat AIS-blankplattor. Jag kör aktiv melodi men bara med en bänkblixtsats, så den måste ställa in sig själv varje tur, vilket är bra eftersom jag har gjort några redigeringar på baskartan för att få den någonstans nära, men jag kan inte bli av med detta bakslag. Jag har haft det här problemet tidigare när jag först började blinka ECU, men det visade sig att jag hade bränslesänkningen aktiverad fortfarande, och det skulle slå tillbaka när jag öppnade gasen igen, så jag har försökt rikta blandningen här tid, mellan 6-7000, men det har inte hjälpt väldigt mycket. Jag har faktiskt precis börjat utveckla tändningstimingen inom detta område, vilket har hjälpt mycket men inte löst problemet helt. Jag är orolig för att avancera för mycket men vid denna tidpunkt. Alla råd skulle uppskattas mycket. Tack så mycket

Taggade:

kommentarer

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, På en litercykel med avkattat avgassystem får du lite bakslag oavsett vad du gör. I allmänhet, om du försöker ställa in all backfire, kommer ditt av / på-gassvar att vara hemskt. Det finns sätt att oftast bli av med det, men det är vanligt för dagens 1000-tal med avgassystem. Jag skulle vara noga med att justera tändtiden för mycket på en lagermotor. Röra runt med dina TPS- och MAP-bränsletabeller och se till att du också länkar samman alla 4 cylindrarna. Tack, Jason A.

  • drz440@live.co.ukdrz440@live.co.uk Inlägg: 51Verified User

    Hej Jason, tack för ditt svar. Jag ska försöka ställa in tändningen tillbaka till var den var och rikta blandningen på den aktiva låten. Det är en konstig som när det är kallt, och jag antar att springa på baskartan, det gör inte tillbaka. Men efter en mil eller två, när jag föreställer mig att den aktiva låten börjar sparka in, börjar den göra det. Bakbranden som jag oroar mig för är inte den vanliga knastret / pop-corning på överkörningen, det är när jag tar tillbaka gasreglaget i det låter verkligen som om ett hagelgevär har skjutits. Tändningen framåt verkade hjälpa, jag lade till 4 grader mellan 5500-7000 rpm. Från sluten gas till 39%. Hur mycket skulle det vara för mycket att lägga till? Tack igen.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, bara att gå upp 4 borde vara ok men jag skulle inte rekommendera att gå för långt det är allt. På Active Tune-aktiveringsgränserna kan du ändra vid vilken tidpunkt Active Tune börjar fungera baserat på ECT, RPM, TPS, etc ... som kan vara ett intressant område för dig att leka med. Verkar konstigt att backfire skulle vara så högt men jag skulle säga fortsätta arbeta med att göra din karta perfekt och se var du kan komma över tid här. Tack, Jason A.

  • drz440@live.co.ukdrz440@live.co.uk Inlägg: 51Verified User

    Tack igen Jason, det är bra att veta med tändningstimingen. Jag kommer definitivt att titta på aktiveringspunkten för den aktiva låten också, under vilken rubrik kommer jag att hitta det, och vilken väg ska jag gå med siffrorna? Jag antar att det kommer att betyda att den aktiva melodin börjar justera tidigare? Tack igen

  • drz440@live.co.ukdrz440@live.co.uk Inlägg: 51Verified User

    Hej, för alla andra som har det här problemet har jag löst det nu. Jag gick faktiskt vidare och monterade en sidosele för att skapa en baskarta, men cykeln slog fortfarande tillbaka på samma sätt. Det visade sig vara relaterat till min gasmappning. I nollpunktspelaren hade jag gasen så den var fortfarande öppen av 1.44% för att minska motorbromsningen och för att jämna gasövergången. På något sätt orsakade detta bakbranden, eventuellt överdrivning när jag började öppna gasen? Hur som helst, allt är fixat nu och det är slätt som silke. Tack för din hjälp men Jason, det är trevligt att få stöd från er på ftecu.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, glad att du kunde titta på några saker och få det löst. Njuta av åkturen! Tack, Jason A.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.