Supportforum

Ingen registrerad ECU hittad / fel modell listad i licenskontrollen

matt.ihnen@gmail.commatt.ihnen@gmail.com Inlägg: 8Verified User

Så installerade detta för ungefär en vecka sedan på min MT07 2020 och allt fungerade bra, blinkade det två gånger med lagerkartor överlagrade med en PCV-bränslekarta som jag importerade. Idag köpte jag en låt från 2WDW och de skickade mig filen för att blixt och gick. Jag gick för att skriva ecu. Jag fick "Ingen registrerad ECU hittad". Jag har försökt starta om min dator flera gånger, installera om ftecu-programvaran, kontrollera kontinuiteten på ledningarna osv. Och ingenting har fungerat. När jag går till lista ecu i programvaran visar det mitt licensnummer men visar min cykel som en 2015 JP MT07 ... wtf. Jag har bara blinkat detta två gånger och båda gånger använde jag rätt US-fil från 2018. Vad händer här???


kommentarer

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Matt, Årets och regionbeteckningen i din mening betyder bokstavligen ingenting, det spelar ingen roll hur det loggas i slutet. Se bara till att du blinkar med rätt artikelnummerfil och som jag sa oroa dig inte för beteckningen i din ände. Hur som helst, försök att återspegla det nu och gifta dig med den nya licensen. Tack, Jason A.

  • matt.ihnen@gmail.commatt.ihnen@gmail.com Inlägg: 8Verified User

    Tack för svaret, det är konstigt att du skulle visa (felaktigt) år och region för slutanvändaren om det inte betyder något annat än okej. Så jag gick till cykeln och försökte blinka den igen och den frågar mig nu om jag vill gifta mig med licensen som jag sa okej och följde sedan anvisningarna för att stänga av nyckeln och sedan på igen och det säger bara misslyckades: nej svar. Vad måste jag göra nu?

  • matt.ihnen@gmail.commatt.ihnen@gmail.com Inlägg: 8Verified User
    redigerad September 2020

    Jag antar att det vid detta tillfälle finns något problem med anslutningen till ECU? Eftersom drivrutinen den installerar är en FTDI-drivrutin kommer jag att anta att detta är en UART-anslutning till styrenheten, så om jag kontrollerar ledningarna ska jag se två rader på tomgång högt på vad jag gissar är + 5V förutsatt att du driver TTL-sidan från USB från datorn, uppenbarligen finns det en jordanslutning och möjligen en + 12V? Om allt är korrekt kan jag bara verifiera alla dessa med hänvisning till batteriets jord?

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, ja, om du vill ha en bättre förklaring är ditt år och din region en allmän klassificering baserat på ditt interna ECU-ID. Detta ID anges i vårt system från den första filen vi stöter på med det. Det händer precis så att ditt ECU-ID delas med ID för en 2015 JP-modell. Nu är JP-modellen 2015 inte den enda ECU med det ID men det var den första vi gjorde och ingick i vårt system. Således känner du igen din ECU som den modellen även om artikelnumret varierar. Testprocessen behöver inte vara så komplicerad. Gå till fliken Hjälp och välj sedan Testgränssnitt och markera sedan rutan bredvid Testingångar. Du kommer att se olika färgade cirklar men vi bryr oss inte om dem, det enda vi bryr oss om är antalet du ser inom parentes. Jag antar att du blinkar på cykelsidan så snälla ge mig det nummer du ser med allt anslutet och stäng av sedan allt anslutet och tangent på. Tack, Jason A.

  • matt.ihnen@gmail.commatt.ihnen@gmail.com Inlägg: 8Verified User

    Knapp av: 37, knapp på: 36

  • matt.ihnen@gmail.commatt.ihnen@gmail.com Inlägg: 8Verified User

    Det finns en dålig / intermittent jordanslutning, när jag tittar på det här ser jag att jordkabeln som går in i cykelsidans kabelkontakt inte klämdes ordentligt i kontaktstiftet så det satt bara löst där inne och det var därför det förmodligen fungerade förut efter en del ridning fick vibrationerna att lossna. Så vid denna tidpunkt verkar det som om det är en tillverkningsfel. Jag kan dra i stiftet och krympa det ordentligt om du kan berätta för mig hur man tar bort och sätter tillbaka stiftet annars kommer jag behöva en ny sele vilket innebär att jag måste dra ut den här som jag föredrar att inte måste göra eftersom jag redan har slösat bort en massa tid på att försöka lista ut det här. För vad det är värt fick jag cykeln att blinka genom att bara trycka in kabeln på plats tillräckligt länge för att göra blixt men kabeln kommer bara att förlora igen.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, när du tittar på kontaktens framsida finns det en låsflik på toppen av stiftet, du måste trycka ner den så drar stiftet ut kontakten. Om du inte kan få nålen att komma ut, skicka tillbaka selen till oss så skickar jag tillbaka en helt ny utan problem. Tack, Jason A.

  • matt.ihnen@gmail.commatt.ihnen@gmail.com Inlägg: 8Verified User

    Jag ska titta på det ikväll och se om jag kan få ut det och berätta om jag behöver en till. Tack för all din hjälp.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, kolla in den här videon https://www.youtube.com/watch?v=7H0PsP6b2-Q Det är uppenbarligen en annan kontakt men borttagningen av stiftet bör vara exakt densamma som din kontakt. Du kan se den lilla fliken på nålen jag pratade om. Tack, Jason A.

  • shaunst9@gmail.comshaunst9@gmail.com Inlägg: 3Verified User

    Hej, jag hade den här exakta frågan och följde stegen ovan. Jag kunde inte få tillbaka stiftet medan jag upprätthöll en anslutning till marken. Hur ska jag göra för att få bytt ut mina sele? Tack.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    När du böjer fliken nedåt för att dra ut stiftet måste du böja upp fliken igen när du sätter i den igen för att säkerställa att den låses korrekt. Om du inte vill hantera det så skicka tillbaka selen till oss så reparerar vi den åt dig eller ger dig en helt ny. Tack, Jason A.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.