Supportforum

Tomgångsvarvtal

daniel@danielscrivano.comdaniel@danielscrivano.com Inlägg: 2Verified User

Jag har nyligen tagit bort Bazzaz Z-Fi, installerat en ny ARA-avgas och blinkade den obegränsade kartan som fördubblade min tomgångs-RPM. Det var tomgång runt 1k före, men nu 3k och skulle vilja sänka det. Kan någon förklara ETC vs RPM tomgångshastighetskarta? Beståndet vs obegränsat ser exakt ut så jag undrar om det kanske är det ökade luftflödet som orsakar att det blir ledigt högre?

Taggade:

kommentarer

  • kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User

    ECT vs RPM tomgångsvarvkarta styr cykelens tomgångsvarvtal baserat på motorns kylvätsketemperatur. I allmänhet går cykeln i tomgång högre vid den inledande starten (kall) och släpp sedan till en viss punkt när kylvätsketempan stiger. Det är möjligt att din tomgangshastighet har ökat på grund av Akrapovic-avgasen, speciellt om det är ett komplett system (inte slip-on).

  • dlhindustry@gmail.comdlhindustry@gmail.com Inlägg: 7Verified User

    så vilket är nummer 13 på den här kartan? 13 är 1300 rpm eller ??

  • kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User

    Värdena på kartan är baserade på tändningstidsnummer. 13 är basnumret, så att högre siffror kommer att öka tomgångsläget och lägre siffror minskar tomgångsvarvtalet. Du måste spela med den för att se hur antal förändringar påverkar tomgångsvarvtalet.

  • dlhindustry@gmail.comdlhindustry@gmail.com Inlägg: 7Verified User

    tack, jag fick det. Det är ign timing förskott grad

Logga in eller registrera dig för att kommentera.