Supportforum

Felsökning av bänksele (endast 6 stift)

jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User
redigerad August 2023 i Bänkblinkande kit

Om du bänkblinkar din ECU och har anslutningsproblem kan det vara ett hårdvaruproblem. Lyckligtvis finns det ett sätt att testa din USB- och bänksele. För att testa någon hårdvara i Tuning Suite-programvaran, klicka på fliken "Hjälp" och sedan på "Testa gränssnitt". Markera kryssrutan "Testingångar". Nu ska vi bara titta på siffran inom parentes, de färgade prickarna spelar ingen roll. Test 1: När vi bara har USB och bänkkabeln anslutna utan ström och ingen ECU vill vi se 37 Test 2: När vi har USB, bänksele och ECU anslutna vill vi se 0, 10, 20 eller 30 Test 3: När du har USB, bänksele, ECU och strömförsörjning anslutna vill vi se 6, 16, 26 eller 36. Om numret du får inte stämmer överens med dessa testnummer är det troligtvis ett seleproblem . Siffrorna ser ut så här: 1 är röd/mark, 2 är orange, 4 är gul, 10 är grön och 20 är brun. Om du ser tillbaka på numret från ditt test indikerar summan av den andra siffran de dåliga ledningarna. Om du till exempel gör test 3 och får 36 anger 6:an orange (2) plus gul (4).

kommentarer

  • cjsavage@gmail.comcjsavage@gmail.com Inlägg: 7Verified User

    Finns det något som misslyckas med alla 3 tester kan indikera? Jag har provat detta test med mitt 2017 CBR1000RR-bänkssats, och jag undrar om detta kan vara orsaken till att jag har problem med att blinka min ECU? (Jag fick / fick inget svarfel från ecu när jag försökte blinka det första gången). När testet körs får jag (1) för varje testresultat. Skulle detta indikera att min sele är skadad på något sätt (den köptes ny och kom tillsluten).

  • kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User

    1 är din jordanslutning. Är du säker på att den är ordentligt ansluten till en ren metallyta?

  • cjsavage@gmail.comcjsavage@gmail.com Inlägg: 7Verified User

    Som bäst kan jag säga det är. Anslutningen visas snyggt vid anslutningen mellan USB och bänkselen. Jag ser ingenting som blockerar ytan på någon del av anslutningen på klippet. Jag har provat olika USB-portar och även olika datorer.

  • kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User

    Kollar du alla dina anslutningar på båda sidor av sele? De är alla i rätt positioner?

  • cjsavage@gmail.comcjsavage@gmail.com Inlägg: 7Verified User

    Jag tror att de är i rätt position. Selen klämmer bara in i USB-en som jag tror (förutsatt att klippet är upprättat korrekt), och anslutningarna till ecu är korrekta så långt jag kan se (grå / grå och blå / blå). Alla metallkontakterna ser ut att vara snygga i plasthöljena, men jag kommer att kolla på anslutningarna med en multimeter senare idag när jag har handtaget igen. Jag har några bilder på den sele som jag skulle kunna ladda upp / skicka om det hjälper till att bekräfta att stiften / kontakterna alla tycks vara på rätt ställe?

  • cjsavage@gmail.comcjsavage@gmail.com Inlägg: 7Verified User

    Kontrollera anslutningarna igen, jag kan se följande anslutningar med en multimeter i båda ändarna på USB- och ECU-sändarna: USB-kabelnät: USB-slut U1 U2 U3 U4 Harness End ABCD Endast position D (seleänden) ansluts till läge U1 (usb-ände) ). Läsning är 0,0. Position D läser 1.0 med positionerna U2, U3 och U4. Positions A, B och C läs 1.0 (ingen anslutning) ECU Harness: USB-slut - 1 2 3 ECU Grå kontakt xx Grön xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx Blå kontakt xxxxxxxxxx Röd xxxxxxxxxx Röd xxxxxxxxxx Svart strömadapter Utvändig (vit) Inner (röd) Grå kontakt : Grön ansluts till läge 3 (läsning är 0,0) Blå kontakt: Röd (övre) ansluter till position 1 (läsning är 0,0) Röd (mitten) ansluter till position 1 (läsning är 0,0) Svarta anslutningar till position 2 (läsning är 0,0) Strömadapter: Yttre (vit) ansluter till position 2 (läsning är 0,0) Inner (röd) ansluter till position 1 (läsning är 0,0) Alla övriga kombinationer läser 1.0 (ingen anslutning)

  • cjsavage@gmail.comcjsavage@gmail.com Inlägg: 7Verified User

    Tyvärr om jag saknar något självklart, men skulle det innebära att ecu-sidokabeln på satsen är okej, men att usb-kabelsidan är skadad på något sätt mellan usb-kontakten och klippet som ansluter till ecu-sidokabeln? Om så är fallet, finns det något som kan göras för att reparera kabeln, eller skulle den behöva bytas ut?

  • dlhindustry@gmail.comdlhindustry@gmail.com Inlägg: 7Verified User

    Jag fick problemet med gränssnittet med 6 stift, det informerar alltid Fel, inget svar. Medan ECU-anslutningen är i gott skick. Kanske gränssnitt dog?

  • dlhindustry@gmail.comdlhindustry@gmail.com Inlägg: 7Verified User

    test 1: show show 6,16, 36 test 2: 30 test 3: 16, 36 Men det kan inte blixt någon ecu, inget svarfel

  • fishfish Inlägg: 1Verified User

    Om det kan hjälpa någon: Idag har jag misslyckats med att ansluta och Scott @ ft ecu sa till mig att jag måste ha fel på den nästan nya bärbara datorn att läsa till / från sina USB-portar. Dessa USB-portar hade fungerat för allt annat som var anslutet till dem. Jag kollade Universal Serial Bus Controllers i Windows Device Manager och såg något jag aldrig sett förut. Längst ner i trädet fanns en post som heter USB Serial Converter. Jag dubbelklickade på den och det stod att anslutningen misslyckades - jag kopplade bort USB-selen för att vara säker på om selen var posten som heter USB Serial Converter och denna post försvann. Så jag försökte uppdatera drivrutinen och det fungerade inte men jag fick en dialog där jag frågade om jag ville använda Windows Update och jag gick med på det. Jag hittade att det fanns en BIOS-uppdatering som behövde installeras. Jag vet inte om BIOS-uppdateringen var den magiska kulan eller om det bara fick Windows att ompröva de enheter som var inkopplade; men något orsakade att rätt drivrutin (åter) installerade och saker fungerade. Jag kunde ansluta och blinka ECU. Om din dator visar att USB Serial Converter inte är korrekt installerad eller sådan kan du kanske avinstallera (i höger snabbmeny) USB Serial Converter-posten och sedan starta om datorn (så att selen är inkopplad hela tiden) och låta Windows känna och installera rätt drivrutin. Jag försökte inte det, men det kan fungera.

  • liburst76liburst76 Inlägg: 7Verified User

    hej. Jag kopplade den till YZF-R7. Jag har problem eftersom jag inte kan skriva till ECU:n. Jag försökte testa selen. Test 1 → 37. Test 2 → 0. Test 3 → 26. Vad betyder den här koden? tack.

  • octavio@ftecu.comoctavio@ftecu.com Inlägg: 191Staff User
    redigerad June 2022

    Hej, vad menar du med att koppla den till en R7? Hälsningar

  • FabledHero@gmail.comFabledHero@gmail.com Inlägg: 5Verified User

    allt jag får när jag försöker testa är...


  • cthlocallaghan@gmail.comcthlocallaghan@gmail.com Inlägg: 2Verified User

    hej, jag har liknande problem. När jag försöker flasha ecu av 08 R1 STATUS: INGET SVAR fortsätter att komma upp och licensen visar ett hardfail test1 och test2 matchar siffrorna ovan men test3 hade nummer 5 resultatet är detta en dålig anslutning??

  • mike@ftecu.commike@ftecu.com Inlägg: 178Staff User

    Du har ett maskinvaruproblem. Ring eller maila så hjälper vi dig att testa din hårdvara.

  • todd@ftecu.comtodd@ftecu.com Inlägg: 102Staff User

    Jag ändrade titeln på det ursprungliga inlägget för att lägga till 6-stift bara för att jag ser att det finns en viss förvirring med människor som försöker använda den här proceduren med 4-stiftskablar. Metoden för att testa 4-poliga kablar är inte lätt och att försöka förklara här skulle bara lera vattnet värre. Om du misstänker att du har en dålig 4-stiftskabel, maila oss.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.