Supportforum

R1 07-08 (EU) Lager och obegränsade kartor.

Den obegränsade kartan för min ecu (4C8 - 8591A - 40) har inte alternativet för injektionsminskning eller hastighetsmätare.

«1

kommentarer

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, Korrigera den filen har inte dessa alternativ. Du kan prova de generiska filerna -21 eller -60 med US Harness Config inställd på FALSE men du måste ta bort din startspärr. Tack, Jason A.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Tack Jason, jag har blinkat den amerikanska generiska 60-kartan nu. Att använda en karta som inte matchar mitt ECU-nummer kommer inte att orsaka problem. Jag har märkt att det ryckiga gasreglaget är bättre men det finns det fortfarande. Finns det något sätt i kartorna för att jämna ut detta mer.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User


  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, du vill aldrig blinka din ECU med ett fildelnummer som inte matchar såvida jag inte säger något annat här. Varje ECU är annorlunda i det sätt de reagerar på olika filer i dem. Se till att Inaktivera INJ Decel Cut är inställt på TRUE i filen. Tack, Jason A.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Tack Jason, jag har satt det till sant. finns det något sätt att jämna ut det mer i tps vs rpm, map vs rpm eller etv-baskarta, etv decel comp. Också vad ska etv använda i tomgångssätt och vad exakt är det.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Tack på förhand för alla dina svar och råd. Ledsen att ställa så många frågor. kan bara inte hitta en bra handledning om vad alla funktioner och kartor betyder och hur man använder dem.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, försök lägga till som 15% mer bränsle i det nedre vänstra avsnittet i dina MAP vs RPM-mappar. Länka alla mappar tillsammans eller ändra var och en manuellt. Jag har sett den här hjälpen på / av gasen abruptness ganska lite. Det ändrar bara tomgång från neutralt till växel. Verkligen inte någonting som är för stort, eller som kommer att förändra någonting med gasrespons. Tack, Jason A.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Varför behöver jag ta bort startspärren. Kommer 60-kartan inte bara att inaktivera startspärren.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Hej Jason Kan du förklara att lägga till 15% lite mer. Är det längst ner till vänster vid högre varvtal eller i till vänster vid nedre varvtal. Till vilka kolumner och rader.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, Vi rekommenderar fortfarande att du tar bort det så att inga falska signaler skickas till ECU och det inte finns några störningar. Öppna din MAP vs RPM så ser du en karta för varje cylinder. Länk alla fyra cylindrarna med hjälp av funktionen "Länk kartor". När länkade justeringar gjorda i din cylinder kommer en karta automatiskt att tillämpas i de andra 3 cylindrarna. Markera 6000 varv per minut för att ändra linje och 0-19 på X-axeln. Låt oss lägga till ett antal 10 inte 15%. När du har lagt till 10 trycker du på knappen "Ommålning" så är du klar. Testa det och se om det hjälper. Bilden nedan är som referens för vilka värden som ska väljas.


  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Det är lysande Jason, tack. Varför tillsätts det extra bränslet vid höga varvtal, s när vi har att göra med den initiala avgasreglaget till bara på. Jag trodde att det skulle vara uppe till vänster. Bara en sak till. Gruvan är 4c8 och jag har gått -1 på det främre kedjehjulet från 17 till 16. Jag försökte justeringen av kedjehjulets funktion i hastighetsmätaralternativet men fick några konstiga avläsningar. Allt i MPH. Indikerad GPS 30 30 38 40 59 60 67 70 93100

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, det ser ut som att en justerad hastighetsmätare inte är ett alternativ i den specifika filen för din ECU. Du kan försöka använda filerna -21 eller -60 och ställa in US Harness Config till FALSE. Dra sedan nytta av den justerbara hastighetsmätaren i dessa filer eller bara få en speedo healer. Tack, Jason A.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Hej Jason, det är den 60 obegränsade kartan jag har blinkat. Undrade bara om att använda procenttalet eller det faktiska alternativet och GPS-alternativet skulle ge bättre resultat än kedjehjulets storlek.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Kan du förklara varför dessa extra bränslesiffror är vid högre varvtal snarare än uppe till vänster nedre varvtal för att förbättra på / av gasresponsen

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, förlåt att jag glömde att vi redan hade -60 där inne. Försök att basera procent om kedjehjulet verkar vara avstängt för dig fortfarande. Det här kanske inte är perfekt eftersom det är fel fil för ECU. Vi kan dock prova några saker och se vad vi får. Du har det i de högre varvtalen 6000+ eftersom du vanligtvis aldrig rullar på gasen i varvtal mycket lägre än på banan. Tack, Jason A.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Tack igen Jason, jag kommer att experimentera med de andra två alternativen. Med gasreglaget. Det verkar ok i det intervallet. Det är när jag har låga varvtal som riktigt långsamma hörn eller rondeller när jag märker en hel del när jag rullar på. Jag har inaktiverat inj decel cut satt till true men märker ändå quitea jerk oavsett hur känsligt jag rullar på. Inte säker på om det är jag men det verkade vara helt borta efter första blixt men mer märkbart efter 5 eller 6 åk efter det.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, om ingenting i ECU-blixten har ändrats från den första gången så borde det inte kännas annorlunda. Det kan bara vara att tankningen är lite stilla för din specifika cykel. Experimentera med dessa två och gärna meddela mig om du fortfarande kämpar. Tack, Jason A.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Hej Jason, om jag har så svårt i de riktigt långsamma hörnen / hårnålarna / rondellerna vid riktigt låga varvtal med avstängning till initialt på gasreglaget om jag skulle fylla på bränsle längst upp till vänster på samma karta. Antag inte att du kan skicka en bild som du gjorde med bilden längst ner till vänster. Tack så mycket. Chris.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, försök hålla reda på var din RPM är när du har dessa problem och gör samma ändring i ditt specifika RPM-intervall i avsnittet MAP vs TPS. Tack, Jason A.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Hej Jason, stor suff. Tack igen.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Hej igen Jason, jag läste bara igenom R1-inläggen och stötte på något. Jag har EU 40 ecu och har blinkat Unrestricted 60-kartan till den som du vet för att få alla funktioner. Det verkar gå ok förutom våra tidigare diskussioner. Jag såg några av dina svar på andra inlägg som säger att spolar och injektorer behöver kopplas om om de 60-kartan blinkar till en EU 40-ecu. är detta korrekt och vad skulle jag märka med motorn om den inte kopplades om. Chris.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, Yamaha tenderar att ha olika skjutorder för sina speciella cyklar i USA och EU. Det betyder att amerikanska filer i EU-cyklar inte fungerar utan att göra några mods i allmänhet. Vanligtvis måste du ta bort startspärren från cykeln. Utöver det måste spolar och injektorer kopplas till USA-specifikationen om det inte finns något "US Harness Config" -alternativ i filen. Nu har -60-filen det alternativet så allt du behöver göra är att se till att "US Harness Config" är inställt på FALSE. Denna inställning ändrar den amerikanska specifikationsfilen så att den matchar en EU-skjutorder som gör att din cykel kan starta och springa. Annars bör cykeln inte ens börja med US-orderorder. Tack, Jason A.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Tack för det mycket snabba svaret Jason. Perfekt svar. Jag har satt det till falskt. Bra att veta vad man gör också. Jag vet att den här 60-filen inaktiverar startspärren. Vad händer om det inte tas bort helt. Stort tack igen.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, du vill bara vara säker på att den är lossad från ECU-kontakten så att vi inte får några falska avläsningar och spänningar skickade in / ut ur ECU som kan komplicera andra delar av den fungerande motorcykeln. Jag antar att det tekniskt inte behöver tas bort från själva cykeln men det ger ett renare utseende utan det 😉 Tack, Jason A.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Jag antar inte att du skulle ha någon aning om vilka stift på EU-ecu som startspärrtrådarna är. Bara av intresse också. Varför är skjutordern annorlunda på US 4c8 jämfört med EU-versionen.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, det borde bara vara en tråd och ser ut som om jag bara har en amerikansk servicemanual här så jag skulle inte kunna berätta för dig utan att titta på en EU-servicemanual. Det är vanligtvis som grönt med gult spårtråd men om jag minns rätt. Jag kommer inte ihåg varför Yamaha gör det, jag skulle anta utsläpp eller något men inte säker. Google kanske vet! Tack, Jason A.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Stort tack igen Jason. Jag ska försöka få en bättre titt genom kopplingsschemat för EU: s servicemanual.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Hej igen Jason, efter vår diskussion. Jag har definitivt inaktiverat injektionsavskärning. Jag försökte lägga till 10 % mer bränsle på kartan mot varvtalstabellerna för att försöka bli av med den här fortfarande på / av-gasen men det har inte gjort någon skillnad. Det är riktigt dåligt oavsett hur mild jag rullar på. I hårnålar är det hemskt. Alla andra idéer att prova.

  • chris.f22.lewis@gmail.comchris.f22.lewis@gmail.com Inlägg: 33Verified User

    Hej Jason, undrar bara om du tog upp mitt senaste meddelande. Det är definitivt något konstigt som händer med min 2008 R1. Inte säker på om du kommer ihåg det, men när jag först blinkade det med 60-filen märkte jag genast skillnaden hur smidig på / av gasen var. Det kändes fantastiskt. Sedan efter ca 5 åkattraktioner märkte jag att det var ryckigt igen. Jag vet att du sa utan att ändra något borde det inte vara möjligt. Jag trodde att jag skulle prova något för några dagar sedan. Jag reflekterade tillbaka lagerfilen och gjorde ett vägtest. Vad jag fann var att det inte fanns någon skillnad i den ryckiga gasen mellan lagerfilen och den obegränsade 60-filen. Också att gå tillbaka till lagerfilen visade min cykel inga felkoder trots att jag har tagit bort AIS-systemet och kopplat bort O2-sensorn. Det ser ut som om det har blinkat på min bärbara dator när det går igenom processen och säger att flash är framgångsrikt men något är definitivt fel. Inaktivera inj decel cut är sant i 60-filen.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, det finns inte massor av förändringar mellan lager och obegränsad fil på det här artikelnumret. Ser främst ut att vara Ignition, ETV (endast vid vidöppen) och vissa ECU-inställningar. Det skulle förklara att man inte märkte en enorm skillnad mellan att blinka de två. Den här skulle vara mer idealisk för dig att själv bygga en anpassad karta. Om inget ändrats i styrenheten men plötsligt ändras ditt gasreglage, måste det vara något med cykeln. Jag föreslår att du försöker synkronisera TPS först innan du dyker in i det mycket mer. Tack, Jason A.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.