Helpforum

Inzicht in ActiveTune Trims INGL vs INST

chrisgardellchrisgardell Berichten: 48Staff User

Normaal gebruikt ActiveTune bij het uitvoeren van de live correctiemodus een combinatie van twee correctiemethoden om de gewenste luchtbrandstofverhouding te bereiken. INST (onmiddellijke correctie) deze correctie is het wiskundige resultaat van bekende luchtmassa en bekende AFR. Het veronderstelt een volledige verbranding en zou in perfecte omstandigheden volledig zelfstandig kunnen werken om het gewenste doel te bereiken. Deze correctiemethode introduceert zeer weinig fouten maar kan inefficiënties in verbranding niet overwinnen die leiden tot gemiste richtwaarden gedurende lange tijdsperioden. INGL (integraalcorrectie) deze correctie werkt relatief langzaam om de speling op te vangen wanneer de directe correctie alleen niet in staat is om het doelwit te raken. Deze correctie verandert altijd met 1% per periode bepaald door de AF-vertragingskaart (ms). Als de gemeten ratio te mager is, wordt deze met één verhoogd en omgekeerd, als de gemeten waarde te rijk is, neemt deze met één af. Omdat deze correctie niet ten opzichte van RPM of throttle is, kan deze een fout introduceren wanneer een van beide snel wordt gewijzigd en daarom niet altijd het beste kan worden gebruikt tijdens het afstemmen van de dynamo. TOT (totale correctie) dit is eenvoudig het resultaat van INST plus INGL geklemd tot binnen de totale correctielimiet. Dit is de waarde die feitelijk wordt toegepast op de huidige brandstofmassa bij gebruik in de live-correctiemodus.

tagged:

Comments

  • T.REINDERS@MCHSI.COMT.REINDERS@MCHSI.COM Berichten: 3Verified User

    Ik heb de standaard flitsset gekocht voor mijn 2017 FZ10 (met de onbeperkte modus), deze is in principe op voorraad met een Yoshimura slip-on. De extra kracht wordt zeer op prijs gesteld, maar ik denk erover om nu de actieve afstemmingsset te kopen. Mijn vraag is, hoeveel extra vermogen kan worden verwacht met de actieve afstemmingssoftware? Ik weet zeker dat de fiets efficiënter zou zijn, maar ik ben meer geïnteresseerd in prestaties. Als het niet veel toevoegt, zijn er andere wijzigingen die de actieve afstemming zou verbeteren (naast prestatiewinst van nieuwe hardware)?

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Berichten: 1,071Staff User

    Hallo, prestatiewinst verschilt per fiets en het hangt af van hoe dicht je op dit moment bent met je basisbestand. Active Tune houdt uw fiets binnen het ingestelde AFR-bereik voor uw hele rit. Dit zorgt ervoor dat je elk klein beetje prestaties uit de fiets haalt, ongeacht hoogte en weersomstandigheden. Het wordt om al die reden door al onze professionele racers en teams gebruikt. Bedankt, Jason A.

  • T.REINDERS@MCHSI.COMT.REINDERS@MCHSI.COM Berichten: 3Verified User

    Jason, bedankt voor de feedback. Ik begrijp hoe het nauwkeuriger kan afstemmen met de nieuwe O2-sensor, maar is dat eigenlijk het enige verschil, meer precisiesensor = strakkere stroomopwaartse regeling? Mijn systeem zou nog steeds vergelijkbare aanpassingen moeten maken van de bestaande O2-sensor, de MAP-sensor, enz. Of zijn er enkele fundamentele regelalgoritmeverschillen? Bedankt, Todd R

  • kento_ftecukento_ftecu Berichten: 776Staff User

    De standaard O2-sensor is niet in staat om de ECU te helpen bij het aanbrengen van brandstofveranderingen langs zeer kleine gasinstellingen en zeer lage toerentallen, omdat het alleen aan de ECU kan zien dat het mengsel mager of rijk is, niet met hoeveel. Overal voorbij die instellingen en het voorraadsysteem keert terug naar de voorraad TPS- en MAP-kaarten.

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Berichten: 1,071Staff User

    Todd, naast de reactie van Kento wil ik nog een paar dingen toevoegen. De standaard O2-sensor communiceert net als de onze met de ECU. Onze O2-sensor is echter een breedband en onze sensor wordt vervolgens aangesloten op onze LAMBDA-controller en vervolgens op de ECU. Naast het kleine werkbereik dat het voorraadsysteem heeft, zal het kleine aanpassingen maken voor emissiecontrole, niet voor prestatiewinst. Het voorraadsysteem kan absoluut geen nauwkeurige en nauwkeurige AFR-waarden zien en deze snel genoeg snel aanpassen zonder een LAMBDA-controller. Onze software-algoritmen zullen totaal verschillen vanwege het verschil in hardware en complexiteit van software. Bedankt, Jason A.

  • T.REINDERS@MCHSI.COMT.REINDERS@MCHSI.COM Berichten: 3Verified User

    Bedankt voor alle feedback! Heb je een dyno nodig om het systeem af te stemmen, is het mogelijk om er gewoon mee te rijden en een laptop mee te nemen? Bedankt, Todd

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Berichten: 1,071Staff User

    Hallo, De beste manier om dit systeem te gebruiken is om een track-sessie te maken en dan terug te komen en de aangeleerde trimwaarden op uw basiskaart toe te passen. Zie link: https://www.youtube.com/watch?v=XiEnBOfN3RE&t=8s Bedankt, Jason A.

  • tt650r@yahoo.comtt650r@yahoo.com Berichten: 10Verified User

    Hallo daar, dus wat je zegt is dat je tijdens het rijden een laptop nodig hebt om de geleerde waarden te verzamelen die later worden toegepast? Ik heb geen directe toegang tot een dyno, maar ik kan een laptop meenemen tijdens het rijden, omdat de waarden moeten worden verzameld tijdens een live sessie neem ik aan. Bedankt en sorry als de vraag duidelijk is

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Berichten: 1,071Staff User

    Hallo, een laptop aangesloten tijdens het rijden is niet nodig, of waarschijnlijk veilig. Een computer om verbinding mee te maken na je rit zou zijn wat je wilt. Je fiets kan tijdens het fietsen de aanpassingen maken als je Live Correction Mode is ingesteld op ENABLE. Maar als u de nieuwste trimwaarden wilt toepassen op uw basiskaart, hebt u daarvoor een computer nodig. De videolink die ik hierboven heb gepost, zou je door de stappen van dit proces moeten leiden. Bedankt, Jason A.

  • tt650r@yahoo.comtt650r@yahoo.com Berichten: 10Verified User

    Nogmaals bedankt voor het snelle antwoord, de wazige foto komt nu in beeld .. Veel waardering voor je hulp ..

  • tt650r@yahoo.comtt650r@yahoo.com Berichten: 10Verified User

    Uiteindelijk werkt het proces van het toepassen van de aangeleerde trimwaarden op mijn basiskaart niet met een Graves-bestand, dus de video is niet van toepassing op mijn fiets een 18 R1 met een Graves-melodie ..

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Berichten: 1,071Staff User

    Hallo, geleerde trimwaarden kunnen niet worden toegepast op een Graves-kaart, omdat het tanken is vergrendeld. U kunt de actieve melodie laten werken en aanpassen terwijl u met een Graves-bestand rijdt, maar u kunt na de rit geen trimwaarden opslaan. Bedankt, Jason A.

  • tt650r@yahoo.comtt650r@yahoo.com Berichten: 10Verified User

    Dat is wat ik aan het doen ben, helaas is het donker en 45 graden uit als ik weer opsta en donker en regen als ik van mijn werk sta, dus een lange rit is moeilijk geweest om ... Bedankt

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Berichten: 1,071Staff User

    Hallo, als u geleerde trimwaarden op uw basiskaart wilt toepassen, moet u beginnen met een onbeperkt bestand. Anders kun je het Graves-bestand blijven uitvoeren met de ActiveTune, gewoon aanpassen terwijl je rijdt. Bedankt, Jason A.

  • dragomirmnikolic@gmail.comdragomirmnikolic@gmail.com Berichten: 6Verified User
    1. Hallo, ik heb gisteren een paar uur gewerkt met een Active tune kit en ik moet zeggen dat als elektrotechnisch ingenieur die embedded systemen en chips ontwikkelt, het heel erg goed werkte. Weinig vragen over de Active tune-algoritmen en / of de beste manier om deze te gebruiken. Op basis van het eerste bericht in deze thread lijkt het erop dat je alleen PI gebruikt van het typische PID-algoritme (Proportional-Integral - Derivative). Is dat correct? De snelheid waarmee de AFR verandert, heeft dus geen invloed op de snelheid van de AFR-correctie - het is een simpele incrementele snelheidsverandering en een langere rijtijd zou ervoor zorgen dat de cijfers dicht bij de juiste waarden komen.
    2. Wat is de bemonsteringsfrequentie en de correctiesnelheid - in milli-seconden of vergelijkbaar?
    3. Wat is de beste teststijl om de juiste AFR-nummers vast te stellen? Rijd gewoon zoals gewoonlijk (glitchy gaspedaal), bochten, enz. Of ga op een rechte weg en kies gewoon een goede versnelling om alle TPS-waarden en het volledige toerentalbereik te doorlopen en een constant toerental gedurende X seconden vast te houden voor bemonstering / correctie om zijn ding te doen?
    4. Is een versnelling van belang (het lijkt erop dat de belasting op de KAART zou variëren met de gekozen versnelling), dus wat wordt hier aanbevolen?
    5. Gegeven een integraal deel van het algoritme, zou ik denken dat langere fietssessies stabielere en nauwkeurigere resultaten zouden opleveren. Wat wordt aanbevolen 10 minuten; 20 minuten; iets anders?
    6. Ik heb 6 passes gemaakt (met live-modus uitgeschakeld) en terwijl de cijfers samenkwamen en kleiner werden, zou ik nog steeds eindigen met het veld of twee met aanzienlijke correctie (hoge tieners). Is er een aanbeveling welke nummers zo klein zijn dat ik de overwinning kan uitroepen? De limieten voor de livemodus lijken "+ -25 te zijn (niet zeker wat de eenheden hier zijn), dus zolang u geen gegevensveld boven / onder deze getallen heeft, moet u duidelijk zijn. Juist? Is het misleidend om naar de AFR-monitor te kijken zonder de belasting van de motor (dwz in neutraal en de motor op het gewenste toerental laten draaien en vervolgens AFR observeren) Zoals je kunt zien, geen toegang tot de dyno.
    7. Terwijl ik dicht bij mijn AFR-doelen kwam (standaard), waren de cijfers nog steeds voorbeeld bij stationair draaiende perfect 14.7 waarbij doel 14.0 is). Is dit een bijproduct van geen belasting van de motor of moet ik nog een paar passen doen (+ live correctie inschakelen)?
    8. Ik reed zonder "Live Mode" correctie - Is dit niet correct? Moet de livemodus aan zijn tijdens het rijden en dan die gegevens terugvoeren naar de basiskaart van de firmware? Levert betere resultaten op of werkt het PID-algoritme alleen in de livemodus? Sorry voor de spervuur van vragen, maar dit product is echt heel cool spul voor nerds zoals ik. Dankje.
  • dragomirmnikolic@gmail.comdragomirmnikolic@gmail.com Berichten: 6Verified User

    Nog een vraag - zijn de gekozen modi voor het testen van belang? Zo ja, welke modus moet ik kiezen?

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Berichten: 1,071Staff User

    Hallo, bedankt voor de vriendelijke woorden op het systeem, we hebben er hard aan gewerkt. 1: Dat klopt, het systeem wordt gebruikt als PI-controller, dus er is geen afgeleide in het proces. 2: Dat is allemaal afhankelijk op basis van uw AF_DELAY-kaart, aangezien het systeem langzamer wil werken wanneer de motor langzamer beweegt dan sneller wanneer de motor sneller beweegt. Dit is zodat het systeem niet doorschiet of onderschrijdt. 3: Ik vind het leuk om de mijne op een dyno te doen, dus ik gebruik meestal alleen de 3e en 4e versnelling en ik probeer elke TPS-kolom door het hele toerentalbereik te doorlopen. Doe er een paar en pas ze toe, dan kom je heel dichtbij. 4: Als je wilt dat het perfect is in elke versnelling, dan is versnelling belangrijk. We zien echter meestal niet dat de MAP drastisch genoeg varieert om een normale gebruiker aan te raden sessies in elke versnelling te doen. 5: Ja, hoe langer de sessie, hoe beter, meestal is 20 minuten plus ideaal. 6: De cijfers die u ziet, zijn gebaseerd op percentages. Ik geloof dat de correctielimieten op voorraad staan voor -10 en +20. Als je eenmaal bij de 5 bent, zou ik zeggen dat het wel goed zou moeten gaan, maar het zou altijd meer manieren moeten vinden om efficiënter te zijn, afhankelijk van het weer, de hoogte, enz ... 7: Geen last hebben is niet ideaal voor het gebruik van de Monitor I raad zeker aan om het op een dyno te bekijken of tijdens het rijden te gebruiken en daarna de correcties achteraf te bekijken. 8: Ik raad aan om live-correctie in te schakelen en te kijken of het je dichter bij je gewenste 14.0 brengt 9: Ik raad aan om de live-correctiemodus aan te laten, omdat het corrigeert wanneer je fietst en vervolgens meer corrigeert vanaf de laatste correctie. Ik geloof dat het systeem het beste werkt met live-correctie, alleen vanuit mijn persoonlijke ervaring ermee. Maar als je het eenmaal dichtbij hebt, raad ik je aan om je correctielimieten te verlagen, zodat de motor niet super slank of superrijk wordt als de O2- of LAMBDA-controller het begeeft. Modi doen er niet echt toe, aangezien je brandstof voor alle modi hetzelfde zal zijn. Het enige echte verschil zijn hoogstwaarschijnlijk uw ETV-waarden. Ik raad aan om het in je krachtigste modus uit te voeren. Bedankt, Jason A.

  • dragomirmnikolic@gmail.comdragomirmnikolic@gmail.com Berichten: 6Verified User

    Uitstekende antwoorden en tips Jason. Heel erg bedankt. Dit geeft zoveel meer inzicht (vooral AF_DELAY en je persoonlijke ervaring over wat het beste werkt). Ook heel erg bedankt voor het verlagen van de correctiebereiklimiet na het afstemmen in het geval dat de O2-sensor defect gaat. Dat is een heel, heel goed punt. Wacht op een warmere dag (momenteel 29 graden) en probeer het dan opnieuw. Kijk ernaar uit om het goed te doen! Ik zal de gevolgde procedure en de resultaten hier posten als ik eraan toe kom. Nogmaals bedankt. Trouwens, voor anderen die geïnteresseerd zijn, door je uitlaat te veranderen (van voorraad naar Akrapovic) liep mijn motor meestal in het 16.8-17.9 AFR-bereik (zag zelfs enkele hoge 18s). Dat is erg mager en zou zeker nadelige effecten op de lange termijn hebben. Als u overweegt of u uw brandstof moet vervangen nadat de uitlaat is vervangen, zou ik zeggen dat dit een must is.

Meld je aan of registreer je om te reageren.