Supportforum

Varför finns det en "MAP vs RPM" och en "TPS vs RPM" bränslekarta?

kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User

De flesta bränsleinsprutade cyklar använder det som kallas ett "hastighetstäthetssystem" som uppskattar mängden luft som strömmar in i motorn för att bestämma mängden bränsle som motorn behöver baserat på varvtalet, omgivningstemperaturen, motorns belastning (MAP eller grenröret absoluttryckssensor) och gasspjällspositionen (TPS- eller gasspjällslägesgivaren). TPS x RPM-kartan hanterar baslinjebränsletillförseln för en viss varvtal medan MAP vs RPM-kartan hanterar finjustering av den här bränslen.

kommentarer

  • leonwelle@gmail.comleonwelle@gmail.com Inlägg: 5Verified User

    Kan du förklara varför Flash Tune PCV-import endast påverkar TPS x RPM-kartan och inte MAP vs RPM-kartan?

  • jason@ftecu.comjason@ftecu.com Inlägg: 1,071Staff User

    Hej, Eftersom en Power Commander inte kan komma åt din MAP-sensor. Deras bränslekartor går bara av TPS vs RPM eftersom det är allt de kan stämma för bränsle. Tack, Jason A.

  • leonwelle@gmail.comleonwelle@gmail.com Inlägg: 5Verified User
    redigerad July 2019

    Det betyder att efter att ha importerat PCV-kartan till FT-ECU påverkas endast en karta, medan den andra kartan (MAP vs. RPM) är orörd. När cykeln växlar från TPS till MAP-kartläggningen, faller den tillbaka till ursprungliga (obegränsade) bränsleinsprutningsinställningar. Om så är fallet är det inte möjligt att radera strömkommandot efter att ha blinkat PCV-kartan i ECU, eller saknar jag något?

  • chrisgardellchrisgardell Inlägg: 48Staff User
    redigerad July 2019

    Att använda PCV-import rekommenderas inte av just den anledningen. Det har alltid varit att vara en grov import för att hjälpa människor komma närmare när de flyttar sig från en äldre piggy-back-stil-mottagare. Förresten påverkar samma problem den normala driften av en piggy-back-tuner som i sin normala drift vet de inte om ecu använder MAP eller TPS och de tillämpar helt enkelt alltid en % baserat på TPS. Du är bästa satsningen på att stämma MAP och TPS korrekt samtidigt är ActiveTune.

  • edge540rc@yahoo.comedge540rc@yahoo.com Inlägg: 3Verified User

    Så mitt antagande har alltid varit att MAP-sensorerna skulle ge en procentuell förändring av baskartan (TPS vs RPM) och jag var inte medveten om en separat hastighetstäthetskarta som åsidosätter den tps baserade kartan. Fungerar de två kartorna tillsammans, eller säger du att TPS / RPM-kartan kan ignoreras totalt? Om så är fallet, vilken situation skulle få detta att hända? Vad skulle det vara fördelen med att kasta PCV i papperskorgen? Vid denna tidpunkt skulle du ha att köra Active Tune för att ställa in korrekt, om än mer exakt att en PCV antar jag? Hypotetiskt, om jag laddade en PCV-karta och tog bort Power Commander, hur nära skulle den cykeln köra om PCV-kartan tidigare var plats på?

  • edge540rc@yahoo.comedge540rc@yahoo.com Inlägg: 3Verified User

    Är tabellen Fuel MAP vs RPM att justera bränslekompensationsfaktorn baserat på atmosfäriska förhållanden? Med andra ord, om jag stämmer in i Texas i augusti och åter-dyno i januari och ser att jag är alltför mager, skulle jag hypotetiskt sänka värdena i Fuel MAP vs RPM i de drabbade områdena för att kompensera, eller är det mer komplicerat än så ?

Logga in eller registrera dig för att kommentera.