Supportforum

Bränslekartor per cyl eller genomsnittligt alla. TPS vs RPM @ WOT

Justerar tuners per cylinder på bränslekartor eller gör genomsnittet över de 4? Det verkar vara stor skillnad i tankning av inre och yttre cylinder.

Jag tror att en % över alla fyra cylindrarna vid det nödvändiga varvtalet skulle vara närmast så det skulle hålla skillnaden densamma i alla fyra cylindrarna utan att installera fyra EGT-sensorer i samlingsröret. tankar?

kommentarer

• chrisgardellchrisgardell Inlägg: 48Staff User

Jag beror på hur mycket tid du vill investera i din låt. Du kan absolut göra vinster på kanske en procent eller två genom att få de cylinderspecifika sakerna helt rätt men det tar ganska lång tid att göra och många trimbutiker kan inte spendera den typen av tid på dyno och fortfarande tjäna pengar. mitt tillvägagångssätt skulle vara att använda samma karta i alla cylindrar om du har en mycket modifierad motor, så när den väl är nära nog att den går utan feltändning kan du använda Activetune och en header med en propp i varje down-tube för att få cylinderoffseten höger. Activetune-stöd för att trimma valfri cylinder är alla av just detta skäl.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.