Supportforum

2018 R6 Stock Quickshifter

lithium3rlithium3r Inlägg: 3Verified User

Min R6 utvecklade nyligen ett problem med quickshifter. Det hade fungerat bra med ftecu-satsen i ett par månader och sedan började det långsamt bli värre. Problemet är att tändningen skärs vid fel tidpunkter, antingen låter jag mig inte växla med rimligt tryck på spaken och det kommer att skära tändningen när jag släpper den (utan att faktiskt växla) eller när jag växlar med kopplingen kommer den att klippa tändning efter ändring ändå, vilket är irriterande för daglig användning. Jag försökte justera kopplingslängden och gör att den uppför sig annorlunda (skär ned vid olika tidpunkter / låter mig inte växla / kommer ibland att växla) men jag har bara inte kunnat justera den så att den fungerar så smidigt som den brukade. När jag tog den till återförsäljaren sa de i princip att de inte kan fixa den på grund av den anpassade ECU-bilden (Vad skulle hända med min licens om jag låter dem blinka från fabriksbilden? Är koden inte inbäddad i ECU?) Hur som helst, problemet jag har med ftecu är att inaktivera quickshifter-ingången i bildfilen inte verkar fungera som den ska. När jag gjorde det för första gången inaktiverade den den faktiskt (ingen QS-ikon i instrumentbrädan) men efter en tid dyker ikonen upp igen (utan att blinka, precis när jag slog på cykeln var den där) och säker nog att QS fungerar ( dåligt) igen. Nu när jag blinkar en bild med QS av har det ingen skillnad, QS fungerar ändå och ikonen finns på instrumentbrädan. Jag försökte att blinka lagerbilden med QS på, sedan QS av och sådant men ingenting verkar verkligen inaktivera det, och om det blir inaktiverat kommer det att komma tillbaka efter ett par dagar. En lösning är att jag kunde koppla bort kabeln (som åtgärdar problemet, QS-ikonen är fortfarande kvar men ingen tändningskärning inträffar, uppenbarligen) men det är en enorm PITA att komma till den och anslutningen är vattentät, så om jag kopplar bort den behöver jag försegla dem fint. Jag skulle uppskatta all insikt om hur man faktiskt inaktiverar QS eller justerar den så att den fungerar korrekt, tack.

kommentarer

  • kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User

    Det låter som att din fabriks QS-hårdvara går dåligt. Det borde fungera inom en rad rörelser, och om det fungerade bra i några månader, är det något som slitnar. Om du kommer till kontakten kan du utföra det här testet för att se hur sensorn fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=QgrdBm-EjCo&t=16s Modulen "Enable QSS Input" är i princip där för att aktivera QS-ingången när du har startat startproceduren för QS. Att ställa in den till "FALSE" inaktiverar inte någon QS-ingång när du har aktiverat den. Det bästa alternativet för närvarande är att tyvärr koppla bort den.

  • lithium3rlithium3r Inlägg: 3Verified User
    redigerad September 2019

    Tack för svaret. Jag såg den videon och testade själva omkopplaren. När kopplingen är i vila finns 60 ohm på dess terminaler, när den dras finns 0 ohm. Den 60 Ohms-siffran verkade lite konstig för mig (borde den inte bara vara öppen?), Men eftersom det kortsluter terminalerna och antändningen skärs tänkte jag att hårdvaran var bra. Kan du svara på licenssaken? Om jag låter Yamaha-återförsäljaren blinka ecu, kommer jag att kunna blinka den senare med min sele / licens?

  • kento_ftecukento_ftecu Inlägg: 776Staff User

    Ja, du kommer att kunna byta om ECU med den ursprungliga licensen efter att Yamaha-återförsäljaren återställer den. Du kommer dock att förlora alla ändringar du gjort i originalfilen. Är motståndet konstant, eller svänger det? Sätt på växlaren som du skulle göra med foten, kläm inte fast den så hårt du kan. Du kommer alltid att få något slags motstånd med den öppna kretsen.

  • lithium3rlithium3r Inlägg: 3Verified User

    Det är konstant om jag inte sätter lite tryck på det, inga svängningar, det går 60 Ohm till 0 på ett ögonblick. Men nu när du nämner det kan det kräva lite mer kraft än en vanlig skift. Jag måste testa det igen. En annan konstig sak som hände är att ibland när jag försökte växla lägger jag press på spaken (det skulle inte växla - spaken skulle inte röra sig helt med en rimlig kraft) och när jag släppte det tändningen skulle skäras. Jag kunde dock inte replikera det när jag mätte motståndet på växelterminalerna. Om jag kan spela om det så tror jag att jag bara kommer att låta återförsäljaren ta reda på det och för tillfället kommer jag bara att hålla det frånkopplat. Tack för hjälpen.

Logga in eller registrera dig för att kommentera.